KLAPPEN OF STAMPEN zo 28.10.07

De veelgelauwerde trombonist Ivan Meylemans heeft voor het dirigentenvak gekozen. Zondag leidt hij een educatieproject voor kinderen. ‘Dat stuk is eigenlijk heel hot.’..

Trap op, zware klapdeuren door, dwars door chique zaal, een kleiner trapje op, wéér een klapdeur. Dirigent Ivan Meylemans (1971) kent het Amsterdamse Concertgebouw op zijn duimpje. Afgelopen zomer beëindigde hij een loopbaan van 13 jaar als – gelauwerd – solotrombonist bij het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO). De reden? Hij wilde dirigeren.

Als aankomend dirigent sleepte Meylemans veel prijzen in de wacht, waaronder het Concours international de jeunes chefs d’orchestre in Besançon. ‘Ik wilde dirigeren combineren met een orkestbaan, maar je kunt je niet voor 100 procent toewijden aan twee aparte vakken.’ Het stokje won het van het blaasinstrument, want ‘als dirigent kun je je eigen visie kwijt’.

Zondag debuteert Meylemans als gastdirigent bij het KCO met Benjamins Orkest. ‘Een educatieproject voor kinderen’. Afgelopen week gaven KCO-leden, onder leiding van animator Tim Steiner, workshops op Amsterdamse basisscholen. ‘Muziek maken met kinderen gaat vanzelf.’ Hij klapt in zijn handen en beatboxt een orkestriedeltje. ‘De eerste keer gaat het wat shaky, de tweede keer gaat het al duidelijker en de derde keer zijn ze overtuigd.’ Tijdens het concert op zondagmiddag wordt het orkest bijgestaan door de scholieren. Voor ritmisch verstorende elementen is Meylemans niet bang. ‘Er zit altijd ritme in kinderen.’

Of hetzelfde geldt voor de ouders zal blijken. Want niet alleen de kinderen, maar de hele zaal wordt spelenderwijs betrokken bij het programma. ‘Moet je je voorstellen, hoeveel mensen kunnen er in die zaal? Zo’n 1800? Nou die gaan dan allemaal klappen, of stampen, of dansen. Ik weet niet wat Tim precies van plan is.’

Om het gestamp op gang te brengen speelt het orkest The Young Person’s Guide to the Orchestra van Benjamin Britten. ‘Elke instrumentengroep wordt daarin belicht. Dat maakt het interessant voor kinderen.’ De blazers, strijkers en het slagwerk spelen samen en afzonderlijk een thema van 17de-eeuwse componist Henry Purcell. ‘Misschien is het thema een beetje oubollig, maar de muziek niet. Dat stuk is eigenlijk heel hot.’ Dat geldt volgens de dirigent voor klassieke muziek in het algemeen. ‘Het blijft altijd overeind, weliswaar voor een beperkt publiek, maar die oude stukken worden nog steeds opgevoerd. Dat is met de meeste songs niet zo, uitgezonderd ABBA en The Beatles.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden