Klantvriendelijk Haren bezorgt paspoort thuis

Een inwoner van Haren die een paspoort aanvraagt, kan dat document binnen 24 uur tegemoet zien. Dreigt het spaak te lopen, dan bezorgt een medewerker van de gemeentelijke bestuursdienst het thuis....

Van onze verslaggever

Wio Joustra

HAREN

Lukt ook dat niet binnen een etmaal, dan vaart de Harense middenstand er wel bij: de aanvrager krijgt naast de welgemeende verontschuldigingen van het gemeentebestuur een cadeaubon van 25 gulden.

Ludiek? Nee, vindt wethouder M. Verbeek (D66), die onder meer personeel en organisatie en bestuurlijke vernieuwing in portefeuille heeft. De moderne gemeentelijke organisatie werkt 'bedrijfsmatig' en 'optimaliseert' haar dienstverlening. De Harenaar is niet alleen staatsburger, maar ook 'klant'.

En mocht de grote stad Groningen ooit het oog laten vallen op de kleine, maar o zo aantrekkelijke nabuur - het 'Wassenaar van Groningen' - dan krijgt het aan Haren nog een hele dobber. Want zo'n klantvriendelijk lokaal bestuur zullen de Harenaars niet snel laten vallen.

Verbeek laat vanaf 2 januari 1997 een viertal 'burgerhandvesten' in werking treden. De inwoners van Haren kunnen dan rekenen op: een inhoudelijk antwoord op een brief binnen zes weken; uitsluitsel over een kapvergunning binnen vijf weken; het paspoort binnen een etmaal en een besluit binnen twee weken over toelating tot collectief vervoer in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten.

Op 1 juli 1997 komt er nog één bij: binnen acht weken uitsluitsel over een bouwvergunning passend in een bestemmingsplan. De ambities liggen nog niet erg hoog, maar toch: Haren is een van de eerste gemeenten in het land die de dienstverlening vanuit de leverancier-klant-gedachte aandurven. En getuige de nota Terug naar de Toekomst van juli 1995 over de relatie burger-bestuur zal het ministerie van Binnenlandse Zaken er blij mee zijn.

Verbeek: 'Enerzijds bied je met het handvest een bepaalde garantie aan de burgers over kwaliteit, waaronder levertijd, en anderzijds maakt het en houdt het de gemeentelijke organisatie scherp. Om aan te geven dat het serieus is, koppelen we er een kleine vergoeding aan vast als we de belofte toch niet kunnen waarmaken.'

Haren wil elk jaar bij het opstellen van de begroting kijken of het aantal burgerhandvesten kan worden uitgebreid en of het ambitieniveau van bestaande handvesten kan worden verhoogd. Want de moderne burger is mondiger en beter opgeleid dan voorheen - Haren is het woonmekka van het personeel van de Rijksuniversiteit Groningen - en stelt steeds hogere eisen aan goederen en diensten, ook van de overheid.

Daarnaast neemt de informatie- en communicatietechnologie een enorme vlucht. Ook op die ontwikkeling speelt de gemeente Haren gretig in.

Andere factoren die volgens Verbeek bijdragen tot de noodzaak van een klantgerichter overheid, zijn de individualisering, de steeds meer specifieke dan algemene belangstelling voor de politiek en de concurrentie die de politiek in de strijd om de aandacht van de burger ondervindt van de toegenomen mogelijkheden van vrijetijdsbesteding.

Haren stelt er de 'responsieve overheid' tegenover, zo blijkt uit de notitie Verbeteren in Balans. Een modern openbaar bestuur dat signaleert, communiceert, reageert en verantwoordt. Dat de wensen en behoeften van klanten in kaart brengt, openheid toont, de taal van de klant spreekt, leesbare stukken schrijft, mogelijkheden schept voor tweerichtingsverkeer en op maat gesneden reacties heeft op concrete vragen en maatschappelijke ontwikkelingen.

Niet iedereen is even ingenomen met de bestuurlijke vernieuwingsdrang van het college van burgemeester en wethouders. CDA-fractievoorzitter H. Copinga verklaarde twee weken geleden tijdens de begrotingsvergadering het idee van een cadeaubon maar niets te vinden.

Desnoods, aldus de christen-democraat, moet Verbeek zelf maar op de fiets paspoorten gaan bezorgen om te voorkomen dat de post 'burgerhandvesten' op de begroting van 1998 uit de hand loopt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden