Klanten zetten Albert Heijn zomaar in de middenmoot

Het was even spannend, maar de Nederlandse supermarkten kunnen met een gerust hart het nieuwe jaar ingaan. De kerstrapporten, die onlangs werden uitgereikt door Food Magazine, zien er over het algemeen goed uit....

De supermarktketens Konmar en Vomar scoorden met een 7,64 het best. Tot hun grote vreugde uiteraard. 'Intern hebben wij nog wel duizend punten die wij willen verbeteren, maar ik ben blij dat de klant ons al zo hoog waardeert', vindt Peter Stuyts, algemeen directeur van Konmar. Ook de Vomar-directie heeft ondanks de gedeelde eerste plaats nog ambities: 'Wij willen de beste zijn in de lokale markt.'

Supermarktconcern Deen is de grote winnaar onder de supermarkten. In juli nog op de elfde positie en nu gestegen naar nummer drie.

Opvallend is de positie van marktleider Albert Heijn. Een half jaar terug eindigde het concern nog als elfde, in de middenmoot. Het kerstrapport is met een achtste positie ietsje beter. Vooral op netheid, keuze en kwaliteit doet Albert Heijn het goed. Achilleshiel blijft echter het prijsbeleid: AH komt maar niet van zijn 'dure' imago af. Liefst 48 procent van de klanten geeft het Zaanse concern een 6 of lager voor het prijsbeleid.

Het prijsbeleid van Plusmarkt, Golff en Spar wordt nog minder gewaardeerd. Het best op prijsgebied scoort discounter Aldi met een 8,08. Wat verse artikelen betreft scoort Aldi een stuk minder: een 5,26. Dit geldt ook voor een andere supermarkt als Basismarkt (met een 6,79 de minst gewaardeerde super). Of deze discounters daar om zullen malen is hoogst twijfelachtig, omdat lage prijzen en weinig service juist hun beleid is. Discounters horen dan ook traditiegetrouw in de onderste regionen thuis.

Meer opvallend zijn de lage posities van 'gewone' supermarkten als Spar, Golff en Coop. Ze blijken een ernstig positioneringsprobleem te hebben: ze zijn te duur en de kwaliteit van de versafdelingen is onvoldoende.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden