Klanten Alliander minder tevreden

Beheerder van gas- en elektriciteitsleidingen Alliander heeft vorig jaar meer winst gemaakt en minder storingen gehad, maar minder tevreden klanten gekregen.

AMSTERDAM - De winst steeg met 28 procent tot 288 miljoen euro. De klanttevredenheid daalde met 2 procent naar 91 procent bij particulieren en tot 85 procent bij zakelijke klanten. Alliander is de grootste beheerder van netwerken met de bedrijven Liander, Endinet en Liandon als werkmaatschappijen. Enexis en Stedin zijn andere grote netwerkbeheerders.

De dalende klanttevredenheid geldt volgens Alliander voor de hele branche van netwerkbeheerders, waar zakelijke klanten nu voor gemiddeld 79 procent tevreden zijn en 88 procent van de particulieren. Met de geleverde prestatie heeft dat volgens de woordvoerder van het bedrijf weinig te maken. 'De trend is dat klanten steeds meer behoefte hebben aan communicatie en dienstverlening op maat.'

Klanten zaten niet langer zonder stroom of gas dan het jaar ervoor. Vorig jaar viel bij de bedrijven van Aliander gemiddeld 24 minuten de elektriciteit uit, een halve minuut korter dan in 2012. Wel stegen de tarieven in 2013 met gemiddeld bijna 4 procent. De mede door de overheid gereguleerde tarieven zullen dit jaar weer dalen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden