Klant gaat gewoon deur verder

Onderhandelen over prijs van verzekeringsadviseur is op komst...

AMSTERDAM Klanten van verzekeringsadviseurs kunnen met ingang van volgend jaar onderhandelen over de prijs van het advies. Een huizenkoper kan een hypotheekadviseur bijvoorbeeld vragen wat hij precies voor hem gaat doen en hoeveel hij daarvoor moet betalen. Als de klant het niet zint, gaat hij gewoon een deur verder naar de volgende adviseur.

Dit is volgens verzekeraars en tussenpersonen het beloningsmodel van de toekomst. Vertegenwoordigers van het Verbond van Verzekeraars en NVA en NBVA, twee beroepsorganisaties van tussenpersonen, zeiden dat maandag bij de presentatie van het onderzoek Inzicht in belonen. Dit onderzoek, uitgevoerd door Stichting Economisch Onderzoek (SEO) in opdracht van de verzekeringsbranche, beschrijft de verschillende beloningssystemen die gangbaar zijn bij de verkoop van complexe verzekeringen, zoals hypotheken en pensioenproducten.

Het beloningssysteem van verzekeringsadviseurs ligt al jaren onder vuur, omdat het niet transparant is. De klant betaalt een deel van de premie voor het advies, maar weet niet hoeveel hij kwijt is. Velen hebben hierdoor zelfs de indruk dat ze niet betalen voor het advies.

Het grootste bezwaar van consumentenorganisaties is dat het beloningssysteem adviseurs prikkelt producten te verkopen met de hoogste provisie. Dat zijn vaak niet de beste producten omdat de provisie wordt ingehouden op de premie en zo het rendement afroomt. De kritiek is de afgelopen tijd opgelaaid als gevolg van de woekerpolisaffaire. Miljoenen Nederlanders hebben beleggingsverzekeringen aangeschaft met verborgen hoge kosten.

Critici van dit beloningssysteem pleiten voor invoering een uurtarief, zoals bij een belastingadviseur. Het SEO-onderzoek vindt dit ook het beste beloningssysteem: het is helder en er is een duidelijke relatie tussen de werkzaamheden van de adviseur en de beloning.

Verzekeraars en tussenpersonen vinden het in theorie wel een mooi systeem, maar verwachten er bitter weinig van. Vooral omdat klanten niet gewend zijn direct te betalen voor advies. Bovendien zijn veel tussenpersonen zijn er ook niet op voorbereid: ze weten niet hoeveel tijd ze kwijt zijn aan een bepaald advies.

De verzekeringsbranche omarmt nu de transparantie die vanaf volgend jaar verplicht is. Eerst waren verzekeringsadviseurs nog tegen openheid van zaken. De witgoedverkoper vertelt toch ook niet hoeveel hij verdient op een wasmachine, was destijds het argument.

Verzekeraars en tussenpersonen zien de afgedwongen openheid nu als redding van het provisiesysteem. Immers, als de tussenpersoon kan uitleggen wat hij doet en hoeveel hij daarvoor rekent, zal de klant dat wel accepteren.

‘We gaan naar een situatie waarin de klant begrijpt wat hij koopt en daar bewust voor betaalt’, zegt Johan van der Schoot van het Verbond van Verzekeraars. ‘Dat zal leiden tot verschillende beloningssystemen die naast elkaar bestaan.’

Het provisiesysteem – in 2006 goed voor 1,3 miljard euro inkomsten voor bijna 7.000 advieskantoren – zal volgens adviseurs en tussenpersonen dominant blijven. ‘Dat is ook een kwestie van cultuur’, aldus Van der Schoot. ‘We werken al vijftig jaar met provisie. Pas sinds 2002 mogen we met andere beloningsvormen werken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden