Klagen over mensen die klagen

Op internetfora, via tv-programma's of door de telefoon: Nederlanders klagen graag, vaak en veel. Jeroen Otten biedt een nieuwe uitlaatklep: www.klaagbus.nl....

Wat is uw grootste frustratie?

'Dat alles steeds maar duurder wordt. En de groeiende bureaucratie; van loket naar loket gestuurd worden. En de NS natuurlijk. Regelmatig stond ik met medereizigers te vloeken en te tieren op het perron. Toen ik nog student was reisde ik nog gratis, maar nu betaal ik het volle pond voor slechte service. Ik dacht: hier moet ik iets aan doen, dit kan zo niet langer.'

En dus geeft u mensen de kans hun irritaties te delen?

'Ja, en het werkt. We zijn nog geen maand online, en ik heb bijna 300 klachten ontvangen. Die zijn heel divers. Of het nu over producten of mensen gaat: alles kan en mag. We hebben allerlei thema's. Telefonie en internet is de populairste categorie, maar er klaagt bijvoorbeeld ook iemand over het feit dat mensen altijd maar klagen. Klachten kunnen heel serieus zijn. Zoals een stel ouders die klagen over het gebrek aan medische begeleiding van hun doodzieke kindje. Veel klachten zijn er over hondenpoep of de thuiszorg. En over het telefoonnetwerk van Orange.'

Lastercampagnes?

'Daar moet je wel voor oppassen. Ik wil niet dat iemand bijvoorbeeld zomaar zegt dat de beschuitjes van Bolletje radioactief zijn, alleen omdat hij de beschuitjes vies vindt. Maar als er echt wantoestanden zijn van malafide bedrijfjes, moeten die wel aan de kaak worden gesteld. We werken met drie man aan de site, en proberen alles zo veel mogelijk te checken. Als het kan, doen we ook echt wat met de klachten, we spelen ze door naar het betreffende bedrijf en vragen hen om te reageren. Van sommige bedrijven hoor je helemaal niets. Andere instellingen werken heel goed mee, en komen met een uitleg. Nemen mensen daar geen genoegen mee, dan kunnen ze binnenkort terecht bij onze telefoonlijn.'

Nog een klaaglijn?

'Ja, maar wij bieden gratis juridisch advies. Nou ja, je betaalt wel 80 eurocent per minuut, maar dan krijg je ook een jurist aan de telefoon die je helpt met de klacht. Heel laagdrempelig dus. Normaal gesproken kosten advocaten wel 150 euro per uur. Dat is toch van de gekke?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden