Klachten over vliegende directeur Greenpeace

Bij de servicedesk van Greenpeace Nederland is het 'heel druk', zegt een woordvoerder. Donateurs zijn verontwaardigd over Paul Husting, de campagnedirecteur van Greenpeace International die al twee jaar lang wekelijks vanuit Luxemburg met het vliegtuig heen en weer blijkt te pendelen naar zijn kantoor in Amsterdam.

AMSTERDAM - Niet handig voor een vertegenwoordiger van een milieuorganisatie die de strijd tegen CO2-uitstoot hoog in het vaandel heeft staan. De woordvoerder kan niet zeggen of leden massaal hun donateurschap opzeggen. 'Daarvoor is het nog te kort dag. Maar we merken dat mensen veel vragen hebben.' Om de gemoederen tot rust te brengen liet Husting gisteren weten voortaan de trein te zullen pakken.


Eerder deze maand kwam Greenpeace ook al negatief in het nieuws, toen bleek dat 3,8 miljoen euro aan donateursgeld was verloren door toedoen van een financieel medewerker op het hoofdkantoor in Amsterdam. Wat is er gebeurd met Greenpeace, ooit synoniem voor milieuactivisten die in rubberen bootjes de wereld verbeteren? Is de organisatie haar morele kompas verloren?


Theo Schuyt, hoogleraar filantropische studies aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, vindt de boze reacties meer dan logisch. 'Donateurs geven op basis van vertrouwen. Als dan blijkt dat een organisatie haar eigen idealen niet naleeft, voelen ze zich belazerd.'


En dat terwijl de milieuorganisatie net een oppepper had gekregen. Eind vorig jaar protesteerden dertig Greenpeace-activisten in Rusland tegen de boorplannen van oliegigant Gazprom in het kwetsbare Noordpoolgebied. Ze belandden in de cel en hoorden de aanklacht van piraterij tegen zich eisen. Het resultaat: een heleboel media-aandacht en, aldus Greenpeace, 'tientallen duizenden' nieuwe donateurs.


De Noordpoololie-actie laat volgens Hein-Anton van der Heijden, die als politicoloog aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek doet naar milieuorganisaties, zien dat Greenpeace nog even sterk is als dertig jaar geleden. 'Heel jammer dat de organisatie nu weer negatief in het nieuws komt. Het gaat om incidenten die niets zeggen over de koers van de organisatie.'


Greenpeace doet nog steeds datgene waarvoor ze is opgericht, zegt Van der Heijden. Dat de 'Arctic 30' nauwelijks effect heeft gesorteerd - Gazprom gaat gewoon door met boren - doet er volgens de hoogleraar niet toe. 'Ze hebben actiegevoerd om een milieuschandaal aan de kaak te stellen. En ja, dat is gepaard gegaan met veel publiciteit. Maar dat is toch een beetje waar Greenpeace het van moet hebben.'


Wereldwijd heeft Greenpeace zo'n drie miljoen donateurs. In Nederland zijn dat er 455 duizend. Sylvia Borren, directeur van Greenpeace Nederland, vindt het 'ontzettend jammer' dat Greenpeace International een fout heeft gemaakt. 'Dit had niet mogen gebeuren. Husting heeft zijn excuses aangeboden en wij doen dat bij deze ook.'


Het is precies deze verdedigende houding waaraan de econoom Kellie Liket zich ergert. 'In feite zegt Greenpeace tegen de donateurs: jullie hebben gelijk. Daarmee geven ze een extra reden om te stoppen met geven.'


Liket, die promoveerde op de effectiviteit van goede doelen, vindt dat de discussie ergens anders over moet gaan. 'De rol van Greenpeace hangt niet af van wat voor vervoersmiddel deze meneer gebruikt. Misschien bespaart hij door wat hij doet wereldwijd meer CO2 dan hij verbruikt.' Goededoelenorganisaties zouden volgens haar beter in kaart moeten brengen wat de impact van hun acties is. 'Helaas schiet ook Greenpeace daarin nog tekort.'

Een enkeltje Luxemburg - Amsterdam per...

TREIN

Afstand 321 kilometer

Reistijd 5 uur, 45 minuten

Kosten vanaf € 61,40

CO2-uitstoot 20,87 kilo

VLIEGTUIG

Afstand 392 kilometer

Reistijd half uur

Kosten vanaf € 100

CO2-uitstoot 71 kilo

AUTO

Afstand 360 kilometer

Reistijd 3 uur, 45 minuten

Kosten € 60 (op basis van een Volvo V70)

CO2-uitstoot 77,40 kilo

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden