Klachten over arts-waarnemer fors toegenomen

Het aantal klachten over waarnemende huisartsen neemt sterk toe. In een kwart van de gegrond verklaarde klachten gaat het om waarnemers die, ondanks dringend verzoek, niet naar de patiënt komen kijken....

Van onze verslaggeefster

EDE

'Uit de uitspraken van de tuchtrechtspraak kan worden afgeleid dat de arts bij een verzoek om huisbezoek de patiënt moet bezoeken, tenzij er een gegronde reden is om niet te gaan', meent de Nijmeegse hoogleraar Gezondheidsrecht en advocaat prof. mr J. Hubben. Met onderzoekster mr M. Heineman van de Nijmeegse universiteit bekeek hij uitspraken van de vijf Medische Tuchtcolleges over klachten tegen huisartsen.

Negen van de tien uitspraken zijn nooit eerder gepubliceerd. Alleen betrokkenen kennen ze. Dat kan veranderen met de in werking treding van de wet BIG (wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) over ongeveer twee jaar. Maar ook dan beslissen de medische tuchtcolleges over publikatie.

Afschriften van de uitspraken zitten in het archief van de hoofdinspecteur voor de gezondheidsheidszorg. Voor het onderzoek kregen Hubben en Heineman inzage in al het materiaal. Het onderzoek van uitspraken over huisartsen is een deelonderzoek. Eerder verschenen onderzoeken over psychiaters, anesthesiologen en gynaecologen. Het volgende onderzoek richt zich op chirurgen.

In de onderzochte periode kregen de medische tuchtcolleges bijna zesduizend klachten te verwerken. Daarvan gingen er 1700 over huisartsen; 409 werden gegrond verklaard. Het aantal klachten over artsen, fysiotherapeuten en tandartsen steeg in deze periode, maar die over huisartsen stegen harder.

Het aantal klachten over huisartsen steeg van 20 tot 35 procent van het totaal. Er was sprake van een verdubbeling: van 83 in 1982, op een totaal van 427, tot 257 in 1992 op een totaal van 720 klachten over medische beroepsbeoefenaren. Bij de gegronde klachten over huisartsen ging het meestal over patiënten die zijn overleden.

Hubben wees er donderdag, bij de presentatie van het rapport De huisarts in de medische tuchtrechtspraak 1982 - 1993 (Uitgeverij Koninklijke Vermande), op dat niet alleen het aantal (gegronde) klachten is gestegen, maar dat ook de strafmaatregelen zwaarder zijn geworden. 'Schorsingen - een van de twee zwaarste maatregelen - zijn voor het overgrote deel in de laatste jaren uitgesproken.'

'Veel van wat er mis gaat in de gezondheidszorg, was te voorkomen geweest', meent Hubben, die overigens niet de indruk wil wekken dat er van alles fout gaat in de huisartsenpraktijk. 'Per jaar zijn er tussen de huisarts en de patiënt miljoenen contacten. Patiënten zijn kritischer. Ze klagen gemakkelijker en huisartsen worden geconfronteerd met steeds moeilijker patiënten.'

Behalve over waarnemers werd er ook geklaagd over de werkwijze van de huisarts gedurende de waarnemening. Soms belden patiënten, als ze geen gehoor kregen bij de waarnemer, toch de eigen huisarts. Als alles bij elkaar worden opgeteld, blijkt dat bijna de helft van de gegronde klachten over huisartsen gaat over de regeling rond waarnemen. Hubben vindt, dat 'op grond van deze uitspraken heel kritisch moet worden gekeken naar de wijze waarop het waarnemen in de huisartsenpraktijk is geregeld'.

Minder, maar wel ernstige klachten kregen de tuchtcolleges over huisartsen die hun beroepsgeheim schonden, door bijvoorbeeld zonder toestemming of medeweten van de patiënt in een echtscheiding een nadelige medische verklaring te geven aan een advocaat. Dat mag alleen gebeuren door een neutraal arts en niet door de eigen huisarts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.