Nieuwsbreak

Klaas van der Eerden: 'Niet iedereen heeft geld voor een scharrelkip'

Eet nou gewoon van alles een beetje in plaats van naar al die gezondheidsgoeroes te luisteren, zegt presentator en cabaretier Klaas van der Eerden in de Nieuwsbreak. 'Ik zie veel mensen op Facebook die verkondigen dat je geen gluten meer mag eten, en geen lactose. Die mensen schieten in een soort van kramp.'

Cabaretier en presentator Klaas van der Eerden.Beeld anp

De Gezondheidsraad komt met een nieuwe Schijf van Vijf. Trekt u zich daar wat van aan?
'Ik ben er enorm mee bezig, maar meer vanuit een grote frustratie.'

Frustratie?
'Al die gezondheidsgoeroes tegenwoordig die als een bok op de haverkist staan te vertellen wat je wel en niet mag eten. Ik word er ongelukkig van. Laatst stond er een mooie ingezonden brief in de krant van een huisarts die schreef dat hij meer patiënten in zijn spreekkamer krijgt die bang zijn voor voedsel dan die er ziek van zijn geworden.'

Geen rood vlees meer, geen twee glazen alcohol per dag. Worden we te bang gemaakt voor voedsel?
'Ik zie veel mensen op Facebook die verkondigen dat je geen gluten meer mag eten, geen lactose. Die mensen schieten in een soort van kramp. Ze zijn niet gelukkig en denken dat een ander eetpatroon hen wel gelukkig maakt. In die zin ben ik wel blij met de nieuwe Schijf van Vijf. Daarin staat namelijk dat je best melk kan drinken en brood kunt eten.'

Beeld anp

De Schijf van Vijf had een stoffig imago. Het was te veel gericht op de gemiddelde Nederlander die brood en aardappelen eet. Bent u zo'n gemiddelde Nederlander?
'Nou.... Ik kook thuis gemiddeld drie keer per week. Meestal aardappelen, vlees en groente, ja. Mijn vrouw is meer van de Aziatische en Italiaanse keuken, dus dat maakt een hoop goed.'

Nieuw is het handje noten. Elke dag één. Gaat u zich daar aan houden?
'Ik snack af en toe met nootjes, maar ook met chips. Ik heb meegedaan met het tv-programma Expeditie Robinson en daar had je niets te eten. Dus bij terugkomst was ik tien kilo lichter. Dan krijg je adviezen mee van een diëtist wat wel en niet mag, want je lichaam is in een soort overlevingsstand komen te staan. Dus alles wat je eet, houd je ook snel vast. Goed, er zitten vier kilo bij. Dat probeer ik nu zo te houden...'

Je kunt je afvragen: ligt het 'probleem' bij de consument? Of moeten er regels komen voor het aanbod van ongezond voedsel?
'Misschien is het een idee om accijnzen te heffen op suiker en vet. Zodat ongezond eten duurder wordt en het aantrekkelijker wordt om gezond eten te kopen. Als ik kip koop en tussen scharrelkip, het 'beter leven'-keurmerk en gewone kip moet kiezen, dan kies ik de duurste. Maar niet iedereen heeft daar geld voor.'

Gezond eten is dus ook voor een groot deel een geldkwestie?
'Ja, dat denk ik wel. Daarnaast is ongezond eten vaak makkelijker. Ik pak als snack makkelijker een koekje uit de la, al probeer ik ook met komkommertjes en tomaatjes in de weer te zijn. Van koekjes krijg je ook sneller een kick, een stoot omhoog, al klap je daarna ook weer hard omlaag.'

Goed, u ergert zich dus aan die gezondheidsgekte. Kunnen we binnenkort een tegenbeweging verwachten?
'In mijn vorige cabaretshow had ik het al over ouders die zeggen dat hun kind een aardbeienallergie, melkallergie of glutenallergie heeft. Het lijkt me toch logisch dat als je je kind nooit melk geeft, het raar reageert op melk. Eet nou gewoon van alles een beetje, zou ik zeggen. In de kroeg is het ook veel gezelliger als iedereen een biertje en een blokje kaas neemt. Maar misschien ben ik geen goed voorbeeld, ik ben niet de dunste.'

Beeld anp

De Quote500 is er weer! De rijken zijn weer rijker. De ondergrens is van 35 naar 41 miljoen gegaan. Samen zijn al die rijken goed voor 91 miljard. Verbaasd u dit nog?
'Nou, nee. Het is elk jaar zo dat de rijken rijker worden, toch? Het is ook makkelijk: als je eenmaal een miljard op de bankrekening hebt en je laat het een jaartje staan, heb je er zo weer een hoop geld bij. Het zou natuurlijk wel leuk zijn als de rijksten in Nederland ook wat terug zouden doen. Maar ik weet ook niet hoe je dat moet aanpakken.'

De rijken worden rijker, de armen worden armer. Daar waarschuwt Thomas Piketty voor. 'The defining issue of our time,' noemde Obama het ooit. Maakt u zich zorgen over die groeiende ongelijkheid?
'Niet direct. Al zie ik die ongelijkheid terug in Amsterdam-Noord, waar ik woon. In de jaren '20 en '30 heeft de stad allerlei mensen, zoals alcoholisten en werklozen, uit de stad gehaald en naar noord gebracht. Dit zijn mensen die generatie op generatie geen werk hebben. Ik zie dat het moeilijk is voor die mensen om uit de armoede te komen.'

Econoom Thomas Piketty.Beeld afp

Heeft u een oplossing?
'Het zou misschien helpen als Nederland weer iets meer een maakindustrie zou worden. Alles wat met de hand wordt gemaakt, wordt uitbesteed aan landen als China. Maar er zijn hier ook mensen die weinig kunnen met de dienstindustrie, maar die wel goed met hun handen kunnen werken. Wat als er nou een fabriek in noord komt?'

U spreekt over ongelijkheid in Amsterdam-Noord. Aan de ene kant de oorspronkelijke, armere bewoners. Aan de andere kant de yuppen?
'Aan de andere zijde bevinden zich de hippe types. Hun komst zorgt voor hippe koffietentjes, gezellige kroegjes. De stijgende huizenprijzen zijn ook niet verkeerd.'

Brengt die verhipping alleen maar goede dingen met zich mee?
'Ik ben ooit expres uit het centrum vertrokken omdat ik de rafelranden leuk vond die je in Amsterdam-Noord vond. Maar ook dit deel van de stad wordt steeds meer aangeveegd. Hoe je dat ziet? Aan de parkeerautomaten. Die stonden eerst nergens. Nu wel bij de winkelcentra en bij de NDSM-werf. Dat vind ik jammer.'

Beeld anp

Iets anders: incassobureaus spelen het spel niet zo netjes, zo blijkt. Ze duperen consumenten met misleidende en agressieve handelspraktijken. Ooit wel eens zo'n bureau achter u aangehad?
'Eén keer tijdens mijn studententijd. Ik wilde cabaretier worden en had geen cent te makken. Ik had geld geleend bij mijn ouders en bij mijn impresario en moest ook nog mijn ziektekosten betalen. Dat lukte dus niet. Het probleem met de rekening van zo'n incassobureau is dat je in één keer veel meer moet betalen dan het oorspronkelijke bedrag. Dat werkt averechts, mensen raken ontmoedigd. Er moet een andere manier zijn.'

Hoe dan?
'Misschien dat bedrijven die zo'n incassobureau inschakelen de consument nog één kans geven om de rekening gewoon te betalen, zonder extra kosten, als laatste escape.'

Incassobureaus verzinnen allerlei onwetmatige meerkosten: sommatiekosten, herinneringskosten, dossierkosten, je kunt het zo gek niet bedenken. Veel bedrijven zeggen: we weten dat het niet mag, maar we doen het gewoon. Wat moeten we hier tegen doen?
'Als je wordt gebeld door een bedrijf dat een product of dienst wilt verkopen, krijg je aan het einde van het gesprek zo'n bandje van het bel-me-niet-register te horen. Waarom geen verwijzing onder iedere incassobrief van een website waar in tien regels wordt vermeld wat je rechten zijn? Zo is ook direct duidelijk wanneer een incassobureau te ver gaat.'

Beeld anp

Welk nieuws is u nog meer opgevallen?
'Het vluchtelingenprobleem natuurlijk. Het valt mij op dat het geluid van de middenmoot weinig wordt gehoord. Mensen die vinden dat oorlogsvluchtelingen moeten worden opgevangen maar die zich ook zorgen maken over de toename van vluchtelingen in ons land, hoor je niet veel in de media.'

Is dat de schuld van de media of laat deze groep te weinig van zich horen?
'Ik weet heus wel hoe het werkt: zo'n geluid doet het minder goed in de krant en aan tafel bij Jeroen Pauw. Maar nu lijkt het alsof er alleen maar voor- en tegenstanders zijn.'

Dit is aflevering 600 van de dagelijkse 4 Uur Nieuwsbreak. In deze rubriek nemen we met een interessant persoon het nieuws van de dag door.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden