Klaar voor de grote doorbraak

Wie wel de smaak wil proeven maar het vlees zelf niet wil eten, is aangewezen op vervangers. Die hebben een slecht imago. Dat gaat veranderen, zeggen de producenten.

WOERDEN - Iedereen roept al jaren dat vleesvervangers een keer gaan doorbreken, zegt Jeroen Willemsen van Ojah, producent van plantaardige eiwitproducten. 'Maar het gebeurt maar niet.' Misschien dat de oprichting van Het Planeet, voluit: Platform voor Nieuwe Eiwitproducten, de vleesvervangers een zetje in de goede richting kan geven.


Alle Nederlandse merken - Vivera, Alpro, Goodbite, Valess - waren deze week vertegenwoordigd bij de presentatie van de nieuwe branchevereniging in het kasteel van Woerden. Ook buitenlandse producenten als Tivall (Israëlisch) en Quorn (Brits) hebben zich aangesloten, net als de organisatie van kwekers van insecten voor menselijke consumptie (Venik).


Het Planeet moet een soort productschap voor vleesvervangers worden, aldus Willemsen. 'Er is wel een productschap voor vlees, maar voor vleesvervangers is er niks.' In Het Planeet willen producenten hun krachten bundelen en ervaringen uitwisselen. Het platform moet ook het aanspreekpunt voor de overheid worden dat de consumptie van plantaardige eiwitten wil stimuleren.


De markt voor vleesvervangers groeit, maar vergeleken met vlees zijn het nog steeds niche-producten. Volgens Willemsen kampen vleesvervangers met een slecht imago. Aan smaak en textuur van vleesvervangers is de afgelopen jaren veel verbeterd. Maar de consument weet dat nog niet. 'De mensen die zeggen dat ze vleesvervangers niet lekker vinden, hebben het afgelopen jaar geen vleesvervangers gekocht.'


Robert Kroon, eigenaar van een pr-bureau in voeding, meent dat de producenten dat voor een deel aan zichzelf te wijten hebben. Vleesvervangers zijn volgens hem 'niet sexy' genoeg. 'Het zit ook altijd in groene bakjes. Waarom niet een keer roze?' Kroon geeft de producenten van vleesvervangers het advies om mee te liften op de populariteit van kookprogramma's op tv. 'Waarom zoeken jullie geen goede chef-kok om iets creatiefs te doen met vleesvervangers? En waarom ga je niet met een standje op Lowlands staan?'


Jan Rotmans, hoogleraar transitiemanagement en duurzaamheid, denkt dat de producenten van vleesvervangers niet hoeven te wanhopen. Ze hebben het tij mee. Volgens Rotmans zitten we in een overgangsperiode. Van een louter op prijs gericht voedingssysteem gaan we naar een duurzame manier van produceren. 'Over twintig jaar is iemand die een foute hamburger eet net zo'n paria als een roker nu.'


Jaap Korteweg van de Vegetarische Slager, die hoogwaardige nieuwe vleesvervangers op de markt brengt, zegt het al te merken. Zijn bedrijf bestaat nog maar een jaar. Maar het levert al aan Van der Valk-restaurants. 'En alle supermarkten willen met ons aan tafel. Er gebeurt echt wat.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden