Kippegaas

Ik zie liever een Japanner werkloos dan een Nederlander. Daarom kies ik bij de aan schaf van een elektrisch apparaat bij voorkeur Philips....

AD LAGENDIJK

Een tijdje geleden werd in Amsterdam weer eens de radio uit mijn auto gestolen. Ik ben verslaafd aan radio en ik moest meteen een nieuwe hebben. Een radioluisteraar heeft het moeilijk. Het medium is vergeven van reclame en sport. Om dit te vermijden, ben ik tijdens het autorijden voortdurend aan het schakelen van zender naar zender. Ik eindig altijd op de Lange Golf.

Ik smul van de nationale BBC, niet te verwarren met hun Worldservice. Laatst hoorde ik er de minister van justitie zeggen dat geen Brit in zijn stad het niveau van misdaad zou accepteren dat in Amsterdam heerst.

'Ik wil een Philips-autoradio met daarop Lange Golf en veel voorkeuzetoetsen', deelde ik de verkoper op besliste toon mede. Ik kocht de Philips DC 342.

Dat had ik niet moeten doen. De talloze op elkaar lijkende bedieningsknopjes van dit technische hoogstandje hadden opschriften die onleesbaar waren. 's Avonds was het nog erger. De schaars verlichte knopjes waren in niets meer van elkaar te onderscheiden.

De Lange Golf was niet te vinden. Waar ik ook op drukte, elke keer kreeg ik een regionale omroep. Opeens had ik het door: Voor de Lange Golf moest ik vijf keer op de tweede knop van links van de bovenste rij drukken. Groot was daarna mijn teleurstelling. Een vreselijk geknetter vulde de auto: de Lange Golf bleek niet ontstoord te zijn.

Tijdens kantoortijd heb ik de klantenservice gebeld. Uiteraard was dit Philips-06-nummer niet gratis, want klachten moet je niet aanmoedigen. Een vrouwelijke computerstem neemt voor Philips de telefoon aan en wil weten of ik een modern telefoontoestel heb.

'Wilt u op de nul drukken.'

Ik gehoorzaam braaf.

'Ah, u heeft een modern toestel. Als u informatie wilt over Philips-hifi-produkten wordt u verzocht de 0 in te drukken. Als u informatie wilt over Philips huishoudelijke produkten...'

Als de metalen dame bij de 7 is, hoor ik: 'Als u een klacht...' Voordat ik de band verder afwacht, druk ik geïrriteerd op de 7.

'Ah, u heeft een klacht. Als u een klacht heeft over Philips hifi moet u op de 0 drukken. Als u een klacht heeft over Philips huishoudelijke apparatuur... ' Als ze bij klachten over car-audio is, druk ik woedend op de 5. 'Ah, u heeft een klacht over car-audio-produkten. U wordt doorverbonden met de verantwoordelijke persoon.'

Na een minuut wachten, meldt de stem mij dat de desbetreffende persoon in gesprek is. Na nog enkele minuten deelt de koude stem mij mede dat die persoon niet meer bereikbaar is. Alles verloopt nog steeds volautomatisch traag. Ik hoor nog: 'Na de pieptoon kunt u uw klacht inspreken.' Ik gooi woedend de hoorn op de haak.

Ik stuur een fax naar Eindhoven. Binnen een week word ik teruggebeld. Mijn probleem was op te lossen: 'U moet onder de motorkap op bepaalde plaatsen stukken kippegaas aanbrengen.' Als dat niet zou werken, moest ik mij maar beperken tot het luisteren naar de radio met uitgeschakelde motor.

Een brief gestuurd naar Timmer, de baas van de uitvinders. Het telefonische antwoord kwam; niet van Timmer, maar wel was ik hoger in de hiërarchie gekomen. Een Philips Relations officer legt mij uit: 'Het is niet de schuld van Philips. Philips kan niet elke combinatie van auto en radio uittesten. U moet naar uw autodealer gaan.'

'Maar mijnheer, ik rijd Opel Corsa. De meest populaire en burgerlijke auto van Nederland. Philips verkoopt een autoradio die het niet doet in een Opel'

'Weet u mijnheer Lagendijk, de meeste consumenten zijn niet geïnteresseerd in de Lange Golf.'

'Waarom zet u hem er dan op', bitste ik terug.

'Oké, mijnheer Lagendijk, wij zijn bereid om u het bedrag van de radio te vergoeden.'

Ik: 'Daar gaat het niet om. Ik wil dat jullie er wat aan doen. Jullie moeten de Japanners verslaan.'

PR-officer: 'Mijnheer Lagendijk, u heeft gelijk, maar de Philips-ingenieurs willen er niets aan doen. Als u mij een type autoradio van een ander merk opgeeft waarvan de Lange Golf wel ontstoord is, dan gaan we er werk van maken.'

Zoals u ziet, doet het elektronica-concern nog regelmatig de naam van zijn geboortestad eer aan: Eindhoven betekent ten slotte de laatste boerderij, daarna houdt de wereld op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden