Kip? Lekker!

Aan welke eisen moet een slogan voldoen om consumenten te verleiden? Is het goed als reclame in je hoofd blijft rondzingen?...

'Geachte redactie. Naar aanleiding van uw verzoek om een nieuwe slogan voor kip stel ik het volgende voor: ''Kip? Lekker!'' Of is dat te simpel? Het klinkt mij zo logisch in de oren dat ik haast denk dat het al bestaat, maar dat is misschien juist wel de kracht ervan. Groeten, Maarten-Jan Stuurman.'

Stuurman was inderdaad niet de enige met zijn alternatief voor 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees'. Bijna de helft van de inzenders had (ongeveer) dezelfde ingeving. Is een vondst die door tientallen tegelijk wordt gedaan per definitie slecht? Ja, zegt Otto Holzhaus. Een slagzin moet je ogen openen. Een goede slagzin is als de koe van Sartre. Je ziet een koe pas echt, zegt Sartre, als ze met haar poten omhoog in de wei ligt. Dan pas ben je je ervan bewust dat het een koe is wat je ziet.

Nee, zegt Herma Merx, een slagzin die voor de hand ligt, is niet altijd fout. Bij 'Kiplekker' kun je van alles invullen: goed voor de lijn, kies voor de scharrelkip, maak het goed klaar, terwijl de huidige slagzin je automatisch beperkt tot een receptencampagne.

'Kiplekker' verrast niet, maar wordt wel onthouden, zeker in een campagne met wat humor, vond Bas Holzhaus, hoewel zijn keus uiteindelijk viel op 'Kip, ik wil je' van Rob van der Werve. Aad Muntz wees 'Kip smaakt zoals je het maakt' van Brenda den Braven aan als beste inzending. Otto Holzhaus stemde voor een zin van Martin Hulsenboom: 'Om je vingers bij af te likken. Kip' (al had hij liever gezien dat 'Kip' vooraan in de zin had gestaan).

Volgens Dolf Hell is Sartre een vervelende ouwe zeikerd. Hij ziet een koe het liefst met vier poten op de grond. En 'Kiplekker', bij voorkeur gespeld 'Kip? Lekker!', leek hem een prima slagzin. Ook van Jenny Kruijs mocht voor één keer de meerderheid van de inzenders beslissen. Dus hebben we deze week een waslijst met winnaars, wier namen een hele kolom in beslag zouden nemen. We noemen daarom alleen hen die de variant instuurden die als kop boven deze aflevering staat. Behalve Maarten-Jan Stuurman zijn dat Ton van der Kleij en Carel Kwant.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei vraagt de lezers van de Volkskrant een slogan voor volgend jaar te bedenken, waarin het begrip 'vrijheid' tot uitdrukking komt. In 2002 staat de vijfde mei in het teken van 'communicatie': kunnen zeggen en schrijven wat je wilt en luisteren naar en rekening houden met anderen. Wie weet wordt uw inzending straks landelijk ingezet, onder meer in tv- en radiospotjes. Volgende week, in de laatste aflevering van deze rubriek, wordt de winnende zin bekendgemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden