Kintsukuroi/Like 4 Real

Het enige waar het de 'Spinvisvoorstelling' aan ontbreekt, is wat pit.

Oerol

Kintsukuroi

Van en door Spinvis en Saartje Van Camp Op Oerol t/m 22/6 en theatertournee in najaar: kintsukuroi.eu

Like 4 real

Door Ish, regie Marco Gerris Oerol t/m 22/6 en theatertournee in najaar: thisisish.com

Spinvis maakte een opera. Oerol begreep wat dat betekende en stelde meteen een A-locatie ter beschikking. Hij kreeg de Noordsvaarder als decor, een immens wadland bij West-Terschelling. Hoe vaak je deze zandplaat ook ziet (en elke Oerol speelt hier wel iets) het blijft een indrukwekkend kijkje in het oneindige niets.


Zo'n groots decor is evenwel niet het eerste waar je aan denkt bij de lieve liedjes van Spinvis. Maar dit is dan ook een opera en dan pak je de dingen wat grootser aan. Naast Spinvis zelf staat er een vierkoppige band op het podium, twee dansers, een koor en zangeres en celliste Saartje Van Camp, die medeverantwoordelijk is voor het hele project.


Kintsukuroi is de titel. Het gaat over een seismoloog die zijn vrouw verliest bij de Japanse tsunami van 2011. Hij weigert dit te accepteren en blijft zoeken naar trillingen die haar aanwezigheid verraden.


Het is een flinterdun verhaal, dat ook nog eens volledig wordt verteld via een stem op band. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om die trillingen, die uiteraard uit de instrumenten van de band en de kelen van het koor komen. Duistere geluiden zijn dit, die samenklonteren tot de ene keer een melancholiek Spinvisliedje of de andere keer een niet te stoppen natuurkracht.


Ondertussen spelen dansers Francis Sinceretti (73) en Karin Lambrechtse (33) een spel van aantrekken en afstoten, waarbij Lambrechtse de hele Noordsvaarder overvliegt. Mooi, maar ook heel keurig. Het enige waar het aan ontbreekt in deze voorstelling is wat pit. Een probleem dat ook terugkomt in de tekst. 'Kleine visjes zweven door haar uitwaaierende haar', klinkt het op de band. Er valt geen onvertogen woord.


Maar Oerol had gelijk om deze dansopera zo prominent te programmeren. Kintsukuroi, beter bekend op het eiland als 'die Spinvisvoorstelling', is een publieksfavoriet en al dagen uitverkocht.


Hetzelfde geldt voor Ish. Hun nieuwste dansspektakel, getiteld Like 4 real, trekt avond aan avond honderden mensen naar zandafgraving De wulp in de Terschellingse duinen.


Die krijgen daar een verhaal te zien over de dominante rol van sociale media in onze levens. Kunstenaar Dadara plantte een gigantisch afgodsbeeld in de zandheuvel. Eromheen wordt gedanst en vecht een aan status-updates verslaafde man (Sergio Hasselbaink) tegen zijn eigen online identiteit. De brute beats en enkele heftige dansscènes in het landschap ten spijt, blijft de tekst, sowieso veel te veel tekst voor een dansvoorstelling, te uitleggerig.


Bovendien voegt de prachtlocatie geen extra betekenislaag toe. En dat is eigenlijk een doodzonde op Oerol. Wellicht dat Like 4 Real beter tot zijn recht komt in de theaters, waar het, overigens net als die Spinvisvoorstelling, dit najaar te zien zal zijn. Hoe dan ook zal het eiland gemist worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden