Kinnock verbiedt nieuwe verdragen over luchtvaart

Europees Commissaris Neil Kinnock van Transport waarschuwt de Europese lidstaten geen bilaterale luchtvaartverdragen te sluiten met de Verenigde Staten. Doen ze dat toch, dan zal hij niet schromen de landen voor het Europees Hof van Justitie te slepen....

Van onze correspondent

Peter de Graaf

BRUSSEL

Volgens de Britse commissaris hebben de VS verschillende EU-lidstaten benaderd voor een Open Skies-verdrag, zoals ze dat enkele jaren geleden ook met Nederland hebben gesloten. Het gaat in ieder geval om België, Luxemburg, Frankrijk, Denemarken en Zweden.

Kinnock meent, net als zijn voorgangers Matutes en Oreja overigens, dat het afsluiten van luchtvaartverdragen tot de competentie van de Europese Commissie behoort. Maar de lidstaten voeren de onderhandelingen liever zelf. Toen Nederland het eerste Open Skies-verdrag met de VS sloot, wekte dat de woede op van Brussel, die echter geen actie ondernam.

Volgens een woordvoerder van de Commissie ligt het niet in de rede Nederland alsnog aan te klagen voor het Europees Hof. Ook Duitsland heeft inmiddels een luchtvaartverdrag met de VS gesloten.

Maar nieuwkomer Kinnock heeft de andere lidstaten laten weten dat hij niet met zich laat sollen. In een brief heft hij waarschuwend de vinger. Ook doet hij een dringend beroep op de lidstaten om de onderhandelingen over luchtvaartverdragen met derde landen voortaan aan de Europese Commissie over te laten.

De alleengang van Nederland druist volgens de Commissie in tegen de principes van een vrije Europese luchtvaartmarkt, die in wording is. Afspraken met luchtvaartmaatschappijen buiten de EU mogen niet meer bilateraal worden gemaakt, omdat daardoor de concurrentieverhoudingen op de interne markt verstoord dreigen te worden.

De Europese Commissie heeft gisteren op aanraden van Kinnock ook besloten een officieel onderzoek in te stellen naar de staatssteun aan Iberia. De Spaanse overheidsholding Teneo wil 130 miljard peseta (1,7 miljard gulden) steken in de noodlijdende luchtvaartmaatschappij.

In een verklaring zegt de Commissie ernstige twijfels te hebben over de gronden waarop Madrid zijn flag carrier opnieuw te hulp wil schieten, na de bijna even grote kapitaalinjectie (120 miljard peseta) drie jaar geleden. De Spaanse overheid doet onder meer een beroep op de sterke devaluatie van de peseta, waardoor Iberia ernstig zou zijn getroffen.

Volgens de richtlijnen staat de Europese Commissie alleen nog maar een tweede steunoperatie toe als sprake is van 'buitengewone, onvoorziene omstandigheden' die buiten het bereik van de onderneming zelf liggen. De Spaanse commissaris Marcellino Oreja noemde vorig jaar een oorlog of een devaluatie als voorbeelden van extreme factoren. Maar die verklaring bracht hem in conflict met Karel van Miert, de Belgische commissaris voor het mededingingsbeleid, die meent dat een devaluatie zeker geen basis is voor een tweede beroep op staatssteun.

Inmiddels heeft van Miert volgens eigen zeggen 'al minstens vijfhonderd keer' gezegd dat Iberia geen steun meer mag krijgen. Maar de Vlaamse socialist weet ook dat de politiek een woordje meespeelt bij besluiten over overheidsbedrijven. Na de omstreden besluitvorming over Air France staat de Europees Commissie voor een nieuwe vuurproef, die opnieuw beslissend is voor het voortbestaan van een wankelende luchtvaartmaatschappij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden