King Sweet King

Eigenlijk is de Van Melle-geschiedenis helemaal niet zo interessant.

De productie King sweet King of De Zoete Inval , over de geschiedenis van snoep- en koekfabrikant Van Melle, is deels op feiten gebaseerd, deels een fictief verslag van hoe het er achter de schermen van dit familie-imperium aan toe moet zijn gegaan. De expansie van de firma, de Tweede Wereldoorlog (waarin de fabriek in Breskens plat werd gebombardeerd) en de financiële crisis (Van Melle fuseerde in 2001 met de Italiaanse snoep- en chocoladefabriek Perfetti) zijn de speerpunten in deze familiesaga.


Een mooi onderwerp (afkomstig van de van oorsprong Zeeuwse actrice Julia van de Graaff) hoeft niet per se een goede voorstelling op te leveren. Dat is deze nieuwe reisproductie van Theater Zeelandia dan ook niet geworden. Het grootste probleem vormt het stuk zelf, geschreven door de Vlaamse toneelschrijver Paul Pourveur. Daarin blijkt de hoeveelheid informatie niet in verhouding te staan tot het dramatische gehalte ervan. Met andere woorden: eigenlijk is die Van Mellegeschiedenis helemaal niet zo bijster interessant. Er is wat gedoe in de familie over geld en aandelen en over de gebruikelijke opvolgingskwesties, de oorlog slaat zijn wonden, en intussen dient de nieuwe tijd zich aan.


Pourveur heeft die kennis en informatie bovendien in nogal statische en saaie dialogen verpakt en over twee grote scènes uitgesmeerd. In de eerste zitten de drie dochters Van Melle in een bunker, terwijl Breskens door de Duitsers wordt gebombardeerd. In het tweede deel, gesitueerd in het heden, komen drie kleindochters bijeen in een soort Alan Ayckbournachtige tragikomedie en wordt het idee geopperd een Van Mellemuseum op te richten. Dit toneelstukje (gespeeld door Julia van de Graaff, Astrid van Eck en Gonny Gaakeer) lijkt wel een parodie op het amateurtoneel, waarbij het stijlmiddel parodie helaas is verdwenen.


Theatraal wordt King sweet King nergens: er is bijvoorbeeld geen regen van kletterende Mentossnoepjes, geen dramatisch keerpunt, alles ontrolt zich langs gebaande paden, waarbij een enkel poëtisch moment vreemd aandoet. De jonge theatermaker Paul Knieriem heeft de voorstelling geregisseerd, maar is niet bij machte gebleken er enig leven in te blazen. Eerder dit seizoen regisseerde hij in De Toneelschuur Haarlem Thomas Bernhards Am Ziel waarmee hij een van de beste producties van dit seizoen maakte. In Zeeland is hij helaas flink uitgegleden, hoogstwaarschijnlijk over zo'n heerlijke droptoffee van Van Melle.


King sweet King of De Zoete Inval van Paul Pourveur, door Theater Zeelandia, regie Paul Knieriem. In Scheldetheater Terneuzen, 8 maart. Tournee: theaterzeelandia.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden