King of Kling is adembenemend *****

Alaïa heeft weinig nodig om zijn boodschap te presenteren.

MODE


Azzedine Alaïa is t/m 26/1 te zien in Musée Galliera in Parijs De bijbehorende catalogus kost euro 34


Het is niet voor het eerst dat een tentoonstelling wordt ingericht met het werk van de Tunesische couturier Azzedine Alaïa (73). Sterker nog, in het Groninger Museum was zijn werk al twee keer eerder te zien, in 1998 en in 2011. Sinds een paar weken worden zijn ontwerpen tentoongesteld in het onlangs heropende Palais Galliera, het modemuseum tegenover Palais de Tokyo in Parijs dat de afgelopen vier jaar gesloten was vanwege renovatiewerkzaamheden.


De expositie is samengesteld door curator Olivier Saillard, die als toonaangevend geldt sinds hij voor een eerdere tentoonstelling in Musée Bourdelle in Parijs de geplooide jurken van de overleden couturier Madame Grès combineerde met antieke beelden van Antoine Bourdelle. Iedereen in de mode was benieuwd wat Saillard zou doen met de strakke en spannende jurken waarmee Alaïa in de jaren tachtig doorbrak. Hij heeft er niks geks mee gedaan. Precies dat maakt deze expositie zo geslaagd.


Wie niet bekend is met het werk van de couturier kan zich laten verrassen door zijn sculpturale ontwerpen. Voor bezoekers die beter op de hoogte zijn, maakt deze expositie nog eens duidelijk dat Alaïa een van die zeldzame ontwerpers is die geen kunstwerken of digitale catwalkbeelden nodig heeft om zijn boodschap over te brengen.


Want juist het feit dat er níét een foto met de popster achter hangt, laat de vlammend rode jurk uit 1997 die Rihanna een paar jaar geleden droeg nog meer spreken. Hetzelfde geldt voor de goudkleurige mini-jurk waarmee Tina Turner in 1989 op het podium verscheen, voor de strakke schuin geknipte lange jurk met openingen en een capuchon die in 1986 werd gedragen door Grace Jones en voor een beha en rokje met zilveren kettingen waarin topmodel Naomi Campbell in 1989 poseerde.


Alle ontwerpen worden gepresenteerd op dezelfde zwarte poppen, tegen donker geverfde muren. Zo kunnen bezoekers niet anders dan nog maar eens kijken naar hoe goed gemaakt en origineel het werk van Alaïa is. Hij wordt de 'King of Kling' (ook wel: kleefkoning) genoemd, omdat zijn jurken meestal loeistrak om het lichaam zitten. Hij is een voorloper: hij werkte als eerste met strak en geperforeerd leer. Bovendien heeft hij een duidelijke visie: Alaïa wil geen mode maken, maar kleren.


Hij is een bescheiden ontwerper, die liever heeft dat mensen de vrouw zien dan de jurk. Maar als iemand een expositie verdient in het bekendste modemuseum van Parijs, is het Azzedine Alaïa wel. Deze tentoonstelling maakt duidelijk dat zijn werk ook indruk maakt zonder de bekende vrouwen die zijn ontwerpen dragen. Saillard laat de kleren spreken en die hebben genoeg te vertellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden