King Digital maakt geweldige game, maar beursgang wordt sof

De beursgang van gamesproducent King Digital op de beurs van New York was woensdag lang niet zo succesvol als Candy Crush, het mateloos populaire spel voor tablets en smartphones van het bedrijf. Het aandeel was geprijsd op 22,50 dollar (16,31 euro), maar kelderde met ruim 15 procent. King sloot uiteindelijk op 19 dollar.

AMSTERDAM - Beleggers zijn bang dat de Zweedse spelletjesmaker slechts een one hit wonder zal blijken te zijn. De verslavende puzzel Candy Crush Saga is met 97 miljoen dagelijkse gebruikers een van de populairste spellen ter wereld. Maar andere spellen van King, zoals Bubble Witch Saga en Farm Heroes Saga, hebben het succes van Candy Crush tot nu toe niet kunnen evenaren, met elk twintig miljoen dagelijkse gebruikers. Candy Crush is goed voor 78 procent van Kings omzet. In december stelde King Digital de beursgang nog uit. Het bedrijf wilde eerste andere spellen lanceren om zich te ontworstelen aan het predikaat 'eendagsvlieg'. Die missie is in de ogen van beleggers nog niet volbracht.


Beleggers hebben bovendien bedenkingen bij het verdienmodel van King Digital. Candy Crush is gratis, maar gebruikers moeten betalen willen ze verder komen in het spel. Beleggers hebben bovendien de beursgang van Zynga, een van Kings grote concurrenten, nog vers in het geheugen. Het aandeel Zynga verloor sinds de beursgang in 2011 ongeveer de helft van zijn waarde.


Ondanks alle bedenkingen boekte King Digital vorig jaar toch een substantiële winst van 568 miljoen dollar (412 miljoen euro). De omzet was 1,88 miljard dollar, terwijl de waarde van het bedrijf wordt geschat op een kleine 7,1 miljard dollar. De bestuursvoorzitter van King Digital, medeoprichter Ricardo Zacconi, probeerde woensdag te weerspreken dat zijn bedrijf een eendagsvlieg zou zijn. Zacconi wees erop dat King Digital momenteel drie titels in de top-1o van populairste spellen op Facebook heeft staan. De beursgang van King Digital is geen sprint, maar de start van een marathon, dus vergaande conclusies zijn voorbarig, zo probeerde hij beleggers te overtuigen.


Beursgoeroe Jim Cramer van de Amerikaanse televisiezender CNBC was niet overtuigd. Hij noemde de beursgang van King Digital een 'horrorverhaal van Stephen King'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden