Kinderportemonnee dankzij extra's redelijk gevuld

Hun geld besteden ze aan snoep en het onmisbare mobieltje. Volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting verbrassen kids tot 20 euro per maand....

De inkomensgroei van de afgelopen jaren is passé. Gaan jongeren de economische tegenspoed binnenkort ook merken aan hun zakgeld? Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) denkt van niet. 'Maar een stijging zit er voorlopig ook niet in', zegt Nibud-woordvoerster Caroline Sodenkamp.

De economische groei van de afgelopen jaren en de invoering van de euro - ouders rondden het zakgeld bij de omrekening van de gulden naar de euro naar boven af - hebben de jeugd in elk geval geen windeieren gelegd. Zakgeld is gemiddeld flink gestegen, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud onder acht- tot dertienjarigen.

Gemiddeld ontvangen kinderen tussen de zes en twintig euro per maand. Twee jaar geleden berekende het Nibud dat jongeren tussen 3,20 en 15 euro kregen.

Het zakgeld van de kinderen gaat volgens het Nibud vooral op aan snoep, speelgoed, computerspelletjes, cd's en, in mindere mate, hun mobiele telefoon.

Bij kinderen van acht jaar bedraagt het gemiddelde zakgeld één tot twee euro per week. De tienjarigen zitten al op één tot 3,50 euro. Dertienjarigen krijgen momenteel 2,50 tot 7,50 euro zakgeld per week van hun ouders.

Sodenkamp van het Nibud vindt niet dat kinderen enorm veel te besteden hebben. 'Maar ze beschikken wel over dure apparaten. Zo is het voor een dertienjarige doodnormaal om een eigen televisie, computer en mobiele telefoon te hebben. Zulke dure apparatuur kunnen ze natuurlijk niet van hun zakgeld betalen, dus die krijgen ze van hun ouders.'

Opvallend is dat het zakgeld bij jongens van dertien tussen de 2,50 en 9,75 euro ligt, terwijl meisjes van die leeftijd het met maximaal 7,50 euro per week moeten rooien. 'Dat lijkt inderdaad niet erg geëmancipeerd', zo zegt Sodenkamp. 'Maar jongens kopen ook vaak duurdere spullen zoals computerspelletjes. Meisjes kopen liever boeken en tijdschriften.'

Naast zakgeld krijgt dertien procent van de ondervraagden uit de enquête van het Nibud ook kleedgeld. Van de achtjarigen is dat 9 procent, terwijl het bij de dertienjarigen tot 23 procent oploopt. Van deze groep wordt vaak verwacht dat ze al hun kleren zelf kopen. Jongere kinderen hoeven dat niet. Het gemiddelde bedrag voor kleedgeld ligt bij dertienjarigen op 45 euro per maand.

'Niet bepaald een vetpot', vindt Sodenkamp. 'Toch denk ik dat de meeste ouders vaak iets extra's voor hun kinderen kopen. De kleintjes hoeven bijvoorbeeld geen dure schoenen of jassen van hun kleedgeld aan te schaffen.'

Kinderen verdienen verder bij. Voor één tot twee euro extra wassen ze de auto, laten ze de hond uit of helpen ze in de huishouding.

Bij de middelbare scholieren neemt het bijklussen serieuzere vormen aan. Het Nationaal Scholierenonderzoek 2001/2002 van het Nibud wijst uit dat twaalf- tot achttienjarigen maandelijks gemiddeld 113 euro tot hun beschikking hebben. Twintig procent meer dan in 1999 en hoger dan de nominale inkomensstijging van het modale huishouden in die jaren, die uitkwam op 14 procent.

Achttienjarigen kunnen maandelijks zelfs 353 euro uitgeven. Gezamenlijk zijn scholieren goed voor een inkomen van een miljard euro per jaar. Meer dan de helft daarvan komt voort uit bijbaantjes. Ook bij deze groep jongeren blijkt dat jongens een hoger inkomen hebben dan meisjes. Meisjes moeten het met gemiddeld 105 euro redden, terwijl jongens 122 euro kunnen besteden.

De jeugd is daarmee een interessante doelgroep voor banken, vindt ook Fortis Bank. De bank werkt samen met jongerenwebsite www.kaboem.nl om de jeugd als klant binnen te halen. 'Wij willen de jeugd aan ons binden', aldus directeur marketing Martien Verdeuzeldonk. Onderzoek van kaboem.nl wijst uit dat jongeren vaak al een eigen bank- of spaarrekening hebben. Maar geen van de respondenten houdt zich intensief met hun bank bezig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden