nieuwsStint

Kinderopvang teleurgesteld dat Stint de weg nog niet op mag

De kinderopvangbranche reageert vol onbegrip op het nieuws dat de nieuwe Stint ook na de zomervakantie de weg niet op mag. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) stelde donderdag dat er meer onderzoek nodig is naar de veiligheid van de elektrische bolderkar.

De berging van de Stint na het spoordrama in Oss.Beeld ANP

‘Alles wees erop dat we de nieuwe versie van de Stint na de zomer in gebruik konden nemen’, zegt woordvoerder René Loman van de Brancheorganisatie Kinderopvang. ‘We zijn enorm teleurgesteld.’

Donderdag schreef minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer dat ze de nieuwe Stint nog niet toelaat op de openbare weg, omdat onderzoeksinstituut SWOV ‘enkele kritische kanttekeningen’ plaatst bij de veiligheidsrapporten van het voertuig. Het ministerie noch de SWOV willen zeggen om welke kanttekeningen het gaat.

Rolbeugels

Van Nieuwenhuizen wil nu wachten tot de SWOV een methodiek heeft ontwikkeld om veiligheidsrisico’s van nieuwe voertuigen goed in kaart te brengen, schreef ze in haar brief. Een voorstel voor die nieuwe methodiek is naar verwachting eind augustus gereed.

‘Ik heb het gevoel dat ze onderweg de spelregels veranderen’, zegt Edwin Renzen van Stint Urban Mobility, de fabrikant van de bolderkar. Hij beweert dat het nieuwe ontwerp voldoet aan alle eisen die worden gesteld in de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die sinds het voorjaar van 2019 voor zulke voertuigen geldt. ‘En nu gaan ze dus nog andere vragen stellen, al weten ze nog niet welke vragen dat zijn.’

Het dossier is beladen. In september 2018 kwam een Stint op een spoorwegovergang in Oss in botsing met een trein. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven. Een vijfde kind en de bestuurder raakten zwaargewond. Het gebruik van de Stint werd na het ongeval verboden.

Stint Urban Mobility werkt sindsdien aan een nieuwe versie van de elektrische bolderkar: de BSO Bus. Die heeft onder meer betere remmen en een rolbeugel die inzittenden moet beschermen als het voertuig over de kop vliegt. De aanvraag voor toelating op de openbare weg ligt sinds oktober bij het ministerie van Infrastructuur.

Wispelturig

Diezelfde maand oordeelde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat licht gemotoriseerde voertuigen zoals de Segway, de elektrische step en de Stint voorheen te makkelijk door de ballotage kwamen. Minister Van Nieuwenhuizen beloofde in een reactie op het OVV-rapport voortaan de SWOV een bindend advies te laten geven over de veiligheid.

En daar lijkt nu de spanning te zitten. Terwijl Renzen de beleidsregel uit mei 2019 als uitgangspunt neemt, verwijst de minister naar toezeggingen die ze in oktober deed in reactie op de adviezen van de OVV. Zo beloofde ze de Kamer ‘dat onafhankelijke experts zoals de SWOV voortaan tijd en ruimte krijgen om gedegen onderzoek uit te voeren’.

Edwin Renzen baalt er stevig van, zeker omdat het niet de eerste keer is dat hij met wispelturig beleid te maken heeft. ‘Bij een eerdere aanvraag kregen we opeens te horen dat we ook aan de zogeheten Machinerichtlijn moesten voldoen’, zegt hij. ‘Hebben we dat geregeld, komt er weer iets nieuws bij. Dat roept bij ons vragen op.’

Ook René Loman van de Branchevereniging Kinderopvang verbaast zich over de gang van zaken. ‘Nu moet er weer een methodiek ontwikkeld worden’, zegt hij. ‘We vragen ons echt af wat er aan de hand is. Is hier nog wel sprake van behoorlijk bestuur?’ De branchevereniging beraadt zich nog op vervolgstappen.

DIT SCHREVEN WE EERDER OVER DE STINT

Op 20 september 2018 werd een Stint met kinderen van een kinderdagverblijf aangereden door een trein bij station Oss-West. Vier kinderen kwamen om. Oss rouwde om het spoordrama: ‘Dit snijdt door je ziel.’

Onlangs maakte het Openbaar Ministerie bekend de oorzaak van het ongeluk met de Stint in Oss niet te hebben achterhaald. De bestuurder en het kinderdagverblijf worden niet strafrechtelijk vervolgd. Het onderzoek naar de fabrikant loopt nog wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden