Kinderopvang, dat is pas sexy en eigentijds

Wat is het geheim van Kate Moss, vraagt Vrij Nederland zich af naar aanleiding van een expositie over het model in het Amsterdamse fotomuseum Foam....

Het blad staat gelukkig ook stil bij de komende verkiezingen. ‘Het hoeft niet te verbazen als gezin en arbeidsmarkt de komende weken een thema van de verkiezingscampagne worden, of wellicht zelfs het thema.’ Wat alle politieke plannen voor het gezinsleven zullen betekenen, vat Christien Brinkgreve, hoogleraar sociale wetenschappen zo samen: hoe kunnen we kinderen zo wegorganiseren dat vrouwen meer gaan werken. Gratis kinderopvang noemt ze een pover aanbod. ‘Het wordt zo armoedig allemaal. En voor de ouders bijzonder stressvol. Rennen van hot naar her: haal ik het, ben ik op tijd?’ Nederland is volgens haar welvarend genoeg om ouders een ontspannen gezinsfase te gunnen, waarna ze een of twee jaar later weer terugkeren naar werk. Verder signaleert VN een opmerkelijke ommezwaai van het CDA dat altijd pal stond voor het gezin, maar nu een financiële sanctie wil geven als een van de ouders niet werkt.

Kinderopvang, dat is pas sexy en eigentijds, schrijft ook Dirk-Jan van Baar in HP/De Tijd, nu VVD en PvdA ijveren voor gratis opvang. Verkapte bevolkingspolitiek, noemt hij de door de staat betaalde opvang. Het omslagartikel, met de speelse kop Ouders van nu blijkt een opstel over de opkomst van moderne ‘samengestelde’ gezinnen, plus onvermijdelijke voorbeelden uit de praktijk. HP/De Tijd ziet nog niet echt één thema in de campagnes opduiken, of het moet zijn dat we weer trots zijn op Nederland. Maar verder valt te vrezen ‘dat het overal over zal gaan en dus over niks’.

Wie wel concreet wordt, is PvdA’er Klaas de Vries in een afscheidsinterview met Nieuwe Revu. Hij pleit voor een excellente, objectieve parlementaire tv-rubriek. ‘NOVA, Den Haag Vandaag - ik vind ’t armetierige vertoningen. Ik mis diepgang (...) Laatst zat Wouter (Bos) bij NOVA. Bleek dat de presentator, Joost Karhof, niets van de AOW wist.’

Waar HP/De Tijd zoekt naar een thema in de campagnes, somt Elsevier de tien grootste politieke taboes op, maar ze staan niet op de Haagse agenda. Een van de taboes: armoede bestaat niet. Of alle klanten bij Dirk van den Broek het daarmee eens zullen zijn, is maar de vraag. In Elsevier onder meer een reportage over ‘charme-dames’ bij Dirk. Het geheim wapen waarmee de supermarktketen diefstal en agressie tegengaat, en klantvriendelijkheid bevordert. Als ‘charme-dame’ Coby iemand iets in zijn tas ziet steken, zegt ze: ‘Dat doe ik nu ook altijd. Stop ik zomaar per ongeluk een fles wasmiddel in mijn tas. Zo stom! Zal ik het voor u in uw mandje stoppen? Dan vergeet u het niet te betalen.’

Robin Uitham

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden