Kinderen lezen slechter dan in 2001

Kinderen van de basisschool lezen duidelijk slechter dan een paar jaar geleden. Stonden de Nederlandse 10-jarigen in 2001 nog op een tweede plaats achter Zweden, in 2006 is Nederland afgezakt naar een twaalfde plaats....

Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek naar het begrijpend lezen, waarvan het Nederlandse hoofdstuk woensdag is aangeboden aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs. De staatssecretaris, die verantwoordelijk is voor het basisonderwijs, zag er een bevestiging in van haar beleid: ‘Dit onderzoek geeft aan dat we op de goede weg zitten: focus op taal en rekenen.’

In Nederland zijn de verschillen in leesvaardigheid van kinderen heel klein: geen uitblinkers, maar ook geen slechte lezers. De slechtste Nederlandse lezers zijn nog altijd aanzienlijk beter dan de slechtste van alle andere landen. Anderzijds: het percentage Nederlandse leerlingen dat de hoogste schaal van leesvaardigheid haalt, ligt onder het gemiddelde: 6 procent. In topper Singapore is dat 19 procent.

De achterstand van allochtone kinderen is tussen 2001 en 2006 onveranderd groot gebleven. Vrijwel overal lezen meisjes beter dan jongens. Dat is ook in Nederland zo, maar het verschil is veel kleiner geworden. Aan het onderzoek PIRLS 2006 (Progress in International Reading Literacy Study) namen veertig landen deel plus vijf Canadese provincies. Het werd gehouden onder verantwoordelijkheid van de IEA, een internationale onderwijsorganisatie. In Nederland namen aan de toets 4.156 leerlingen deel van 139 scholen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden