'Kinderen hebben geen idee hoeveel calorieën er in energiedrank zitten'

Zet de huidige trend door, dan zal in 2025 eenvijfde van de wereldbevolking lijden aan obesitas. Volgens experts is het probleem vooral groot in derdewereldlanden, maar ook in Nederland kampen we met overgewicht. Diëtist Colinda Hagenberg van het Sport Medisch Centrum Amsterdam ziet veel te zware kinderen in haar praktijk. 'Tieners hebben geen idee hoeveel calorieën energiedrank bevat. Ze denken: 'Het is toch een drankje?'

Beeld ANP

De grootste problemen doen zich volgens hoogleraar Seidell voor in derdewereldlanden. Maar ook Nederland kampt met obesitas. Ziet u vooral kinderen uit lagere milieus met overgewicht?

'Ik zie kinderen uit allerlei milieus. Het probleem komt voor in zowel welvarende als lagere milieus. Het heeft vaak met geld te maken, maar je moet uitkijken met de bewering dat mensen uit een lager milieu alleen maar bij McDonald's eten. Zo zwart-wit is het niet. Sommigen doen wel hun best, maar kopen bijvoorbeeld vetter en ongezonder vlees omdat het goedkoper is. Of ze kopen ongezonde spullen in de aanbieding.'

Maar het is dus ook een welvaartsprobleem?

'Jazeker. Kinderen van hoogopgeleide ouders worden vaak behandeld als minivolwassenen, ze krijgen driegangenmenu's in restaurants, net als papa en mama. Het probleem ligt niet zozeer in de sociale klasse. De balans is weg in wat voor kinderen een normale hoeveelheid is om te eten, zowel in hogere als lagere sociale klassen.'

Het Ministerie van Volksgezondheid publiceerde deze week een onderzoek naar sluikreclame in populaire vlogs (videoblogs). Moeten kinderen beter worden beschermd of is dat betutteling?

'Kinderen zijn gemakkelijk te beïnvloeden. Leuke kleurtjes, poppetjes, figuurtjes, daar zijn ze ontvankelijk voor. Je kunt het vergelijken met merkkleding, dat fenomeen strekt zich ook uit tot voeding.

Het is goed dat het ministerie hier mee aan de slag gaat. Kinderen krijgen zoveel informatie via mobiele telefoontjes en sociale media binnen waar ouders geen weet van hebben. Je bent er niet bij. En al helemaal niet bij tieners, want die laten het niet meer toe.'

Over imago en merkgevoeligheid, in Engeland gaan ze ook de strijd aan met energiedrankjes, waar volgens onderzoek gemiddeld 12 theelepels suiker per blikje ingaan. Goed idee?

'Jazeker, het is onder jongeren heel stoer als je zo'n blikje bij je hebt. De meeste tieners hebben geen idee hoe slecht het voor je is. Hoeveel calorieën zoiets bevat. Ze denken: 'Het is toch een drankje?' Daarom is het zo belangrijk dat je uitlegt wat het met je lichaam doet.'

Stoppen ze er dan echt mee?

'Als een kind overgewicht heeft en bij mij komt, is hij vaak bang dat hem een streng regime staat te wachten. Als je dan uitlegt dat het al kan helpen om alleen die drankjes te laten staan, is dat een enorme opluchting.'

Colinda Hagenberg

Engeland gaat ook suikerbelasting heffen. Is dat een idee voor Nederland?

'Ik denk het wel. Ik ben niet tegen suiker. Het is nu eenmaal iets wat al jaren gebruikt wordt. Maar het gaat te ver; overal zit suiker in en dat hebben wij helemaal niet nodig.

Maar belangrijker dan suiker bannen is uitleggen. Laat mensen zien waar suiker in zit. Fabrikanten zetten van alles op verpakkingen. Dat is hartstikke ingewikkeld. Een suikertaks kan duidelijk maken: dit is de grens van hoeveel suiker ergens in mag zitten.'

Is daarmee is het probleem dan opgelost?

'Nee, maar uiteindelijk moeten die kinderen het zelf doen. Ook, als het overgewicht er eenmaal is, om op een gezonde manier af te vallen. Kinderen kun je niet op dieet zetten, die zijn in de groei. Ouders verwachten soms dat hun kind binnen een paar maanden alle extra kilo's kwijt is, maar zo werkt dat niet. Kinderen gewicht laten verliezen kost veel tijd. Het is de weg van de lange adem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden