Kinderen denken al in 'wij' en 'zij'

Aan de Universiteit Utrecht promoveerde Jellie Sierksma vrijdag op haar onderzoek naar discriminatie onder kinderen.

Beeld ANP

Denken jonge kinderen al in etniciteit?

'Door bijna 3.200 kinderen fictieve situaties voor te leggen, heb ik gemeten hoe ze hulp aan anderen beoordelen. Uit het onderzoek blijkt dat als Mohammed zijn fietssleutels kwijt is een autochtoon kind het vanzelfsprekender, maar ook beter vindt dat Abdul helpt zoeken dan dat Kees dit zou doen.'

Wat zegt dit?

'Dat we op jonge leeftijd al veel waarde hechten aan loyaliteit. Evolutionair te verklaren, want hoe hechter de groep, hoe groter de overlevingskans. Maar ook dat zoiets kleins als de voornaam voldoende is voor groepsdenken.'

Is discriminatie op afkomst van nature aanwezig?

'Nee zo concreet is die discriminatie niet. Hoewel ze in groepen denken, is etnische discriminatie geen automatisme. Kinderen hebben daarvoor een 'duwtje in de rug' nodig. Iemand moet dat onderscheid benadrukken.

Wat betekent dit voor onze samenleving?

'Dat kinderen al denken in 'wij en zij' en dat het expliciet benoemen van lidmaatschap of stimuleren van groepsdenken kan leiden tot discriminatie. Als zo'n denkwijze via onderwijs of media wordt benadrukt, leidt dat zeker tot uitsluiting.'

Hoe voorkom je dit?

'Door te focussen op emotie. Als je aan een kind vraagt hoe de ander zich voelt, blijken ze veel minder aandacht te hebben voor hun eigen groep. Empathie geldt als interventie - het voorkomt discriminatie. Dat is wat we moeten stimuleren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden