Kind en verkeer

EEN dood kind per week. Dat is de tol van het drukke Nederlandse verkeer. Bovendien raken jaarlijks 2500 jongeren onder de vijftien jaar ernstig gewond....

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft onderzocht in welk land kinderen hun leven het zekerst zijn. Zweden staat op de eerste plaats, Nederland op de vierde. De verkeersveiligheid is één van de belangrijkste indicatoren voor een onbekommerde jeugd, omdat in geïndustrialiseerde landen krap de helft van de kindersterfte door ongelukken te wijten is aan verkeersongevallen. Daarna volgen verdrinking (15 procent) en mishandeling (14 procent).

Sinds 1970 is het aantal kinderen dat in Nederland onder de wielen stierf meer dan gehalveerd. Het is niet duidelijk of dit het gevolg is van een grotere verkeersveiligheid. Het is ook mogelijk dat ouders hun kinderen meer binnenhouden, langer begeleiden en vaker met het openbaar vervoer sturen. Uit het onderzoek van 3V0 blijkt in ieder geval dat kinderen op steeds oudere leeftijd zelfstandig naar school mogen.

In een dichtbevolkt land met grote mobiliteit behoren stukken braak land en ruime, rustige wegen tot het verleden. Scholieren die lopen of fietsen naar hun werk - de school - delen de weg met talloze andere werknemers. Juist die dagelijkse gang van en naar school eist relatief veel slachtoffers.

Niet iedereen gedraagt zich even keurig in het verkeer. Haast is een onlosmakelijk onderdeel van het moderne leven, terwijl het verkeer nogal eens oponthoud veroorzaakt. Een rood stoplicht wordt - zeker in de grote steden - vaak als een onnodig obstakel gezien.

Het is aanlokkelijk om te pleiten voor extra maatregelen die het aantal ongelukken met jonge slachtoffers nog verder omlaag brengen. Te denken valt aan invoering van een maximum snelheid van dertig kilometer per uur in de bebouwde kom, meer vrije fietspaden en zero tolerance voor elke verkeersovertreding in de buurt van scholen. Het is de vraag of nog meer regels effect hebben.

Het gaat er vooral om dat elke verkeersdeelnemer zich bewust is van de kwetsbare positie van kinderen. Bijna iedere automobilist heeft wel iets op zijn kerfstok: de een rijdt te hard, de ander parkeert dubbel, de volgende rijdt wel eens tegen het verkeer in. Op zich betrekkelijk minimale overtredingen, maar bij elkaar zijn het er te veel. Zeker in de grote steden is het zo druk dat alleen discipline van de volwassenen het verkeer voor de kleintjes beheersbaar en veiliger maakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden