Kilometertax leidt nu al tot onenigheid

Topberaad tussen de fractievoorzitters van de drie regeringspartijen en premier Kok moet er vandaag aan te pas komen om de eerste hobbel voor de invoering van de kilometerheffing te nemen....

Met de invoering van de kilometerheffing moet het regeerakkoord worden aangepast en de Wet op het rekeningrijden worden gewijzigd. De regeringspartijen zijn het echter niet eens over de manier waarop dat moet gebeuren.

Netelenbos wil dat alle automobilisten in de Randstad in 2004 kilometerheffing gaan betalen. Andere delen van Nederland volgen in de jaren daarna. De heffing wordt gedifferentieerd naar tijd en plaats. Daardoor, zo is de bedoeling, gaan mensen de spits ontwijken, omdat ze op die tijdstippen meer moeten betalen.

De VVD stelt zich, na het verweer tegen de tolpoorten, opnieuw afhoudend op. 'Wij stemmen alleen in met een platte heffing, een vast bedrag per gereden kilometer, die in heel Nederland wordt ingevoerd. Een gedifferentieerde heffing is rekeningrijden in het kwadraat', aldus verkeersspecialist Hofstra.

De VVD vindt het een te grote sprong vooruit om nu al een beslissing te nemen over het variëren naar tijd en plaats. 'Wij vragen ons af of we daarvoor het regeerakkoord moeten aanpassen. Het is een vergaande heffing. Wij gaan niet over ons graf heen regeren.'

De VVD vindt het ook oneerlijk als zo'n heffing alleen in de Randstad wordt ingevoerd. 'Niemand zou meer wegenbelasting hoeven te betalen. Die wordt afgeschaft. Maar de mensen in de Randstad zijn de enigen die per gereden kilometer worden afgerekend', stelt Hofstra vast.

De PvdA is het met die kritiek eens. 'De heffing zou direct in heel Nederland moeten worden ingevoerd', aldus Van Heemst. De fractie houdt echter vast aan een heffing die kan variëren. 'Wij willen een slimme heffing, waarin de drukte, milieubelasting en gereden kilometers worden verrekend', zegt Kamerlid Van Heemst.

'Wij vinden het best als die gefaseerd wordt ingevoerd, te beginnen met de platte heffing. Maar we willen wel uitkomen bij een heffing waarmee we op drukke plaatsen meer geld per kilometer kunnen vragen. En dat willen we nú vastleggen.'

Ook D66 wil de afspraak maken dat differentiatie via een wijziging wordt opgenomen in de wet, die minister Netelenbos dit najaar naar de Raad van State wil sturen. 'Waar stremmingen zijn, moet het verkeer zich verspreiden in tijd en plaats', aldus D66'er Bakker. 'Dat is toch de bedoeling van de hele exercitie.'

Hofstra: 'Als anderen dat nu willen vastleggen, stemmen wij niet in. Nu beslissen tot een heffing die later wordt uitgebouwd, vereist dat we nu ook afspraken maken over strengere voorwaarden. Dat wordt ons te kort dag. Dat mag de volgende coalitie op zich nemen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden