Kill your character **** / Berenice ***

Kill your Character van Moeremans and Sons. Schouwburg, Arnhem, 12/6.

Berenice van Olivier Diepenhorst. Frascati WG, 11 juni.

Allebei nog te zien op Its Festival, van 21 t/m 28/6. itsfestivalamsterdam.com

Wat als de personages uit een toneelstuk in opstand komen tegen hun acteurs? Omdat ze het niet eens zijn met de loop van het verhaal. Omdat ze zichzelf ongeloofwaardig gespeeld vinden. Wat doe je dan als acteur?

Het overkomt de studenten van de Arnhemse ArtEZ toneelschool in hun afstudeervoorstelling Kill your character. Voor de tweede keer werkt de klas samen met regisseur Sarah Moeremans. Als derdejaars maakten ze het opvallende My first suicide. Sindsdien werken ze als collectief onder de naam Moeremans & Sons.

Kill your character is een toneelstuk in een toneelstuk. Losjes gebaseerd op de klassieker Zes personages op zoek naar een auteur van Luigi Pirandello. Het eerste halfuur zien we een theatergroepje zich voorbereiden op een repetitie. Vier acteurs oefenen hun tekst en kleden zich om. Een drukdoenerige technicus rent zich suf door de zaal. En de wazige regisseur van het stel zoekt een half uur lang naar een stopcontact voor haar oplader.

Na dit uitgesponnen maar geestige begin, doen de vier eindelijk een scène. Totdat ze bruut onderbroken worden door vier figuren in exact dezelfde kleren: de boze personages. Deze zouden graag een wat minder tragisch leven willen hebben. Er ontrolt zich een serieuze discussie over de aard van acteren en het verlangen naar waarachtigheid. Gelukkig wordt deze regelmatig onderbroken met grappige terzijdes en een enkel meerstemmig onzinlied.

Kill your character is deze maand te zien op het Its Festival. Dit International Theatre School Festival in Amsterdam toont ieder jaar de voorstellingen van de nieuwe lichting acteurs en theatermakers. Onder hen ook Olivier Diepenhorst van de Regieopleiding van de Amsterdamse Theaterschool.

Diepenhorst regisseert Berenice van Jean Racine. In dit breedsprakige Frans classicistische drama staat Titus op het punt keizer van Rome te worden. Hij ziet zich gedwongen zijn relatie met de prachtige Palestijnse Berenice af te kappen. Hij stuurt Antiochus, heimelijk verliefd op Berenice, om het slechte nieuws te vertellen.

In de donker minimalistische visie van de jonge regisseur gebeurt dit allemaal op een kleine verhoging midden in de zaal. Opdat we vol zicht krijgen op het hysterische zelfbeklag van deze figuren. Het resultaat is tweeledig.

Enerzijds zien we een speler als Thomas Höppener die zijn tekst er onverstaanbaar uitschreeuwt. Waardoor dit toch al moeilijk te verhapstukken teksttoneel nog een graadje ontoegankelijker wordt. Aan de andere kant zijn daar Nadia Amin en Jan-Paul Buijs, die als Berenice en Titus een intimiderend liefdespaar spelen, dat soms letterlijk in elkaar probeert te kruipen. Dan is de hand te zien van een regisseur die niet bang is voor emotioneel geweld op toneel. Daar meer van graag.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden