Kikkerbel maakt furore in Haagse fietswereld

Wie beweert dat hij zijn eigen stad goed kent, liegt. Al fiets je er elke dag doorheen, al ben je op de hoogte van plekken die zich pas na een paar jaar aan je openbaren, al weet je die ene, speciale Italiaan, met die waanzinnige espresso; dan nóg weet je...

Want wat dacht je van een gigantische print van drie boten, die je alleen te zien krijgt wanneer je voor de open brug bij de Tasmankade in Amsterdam staat te wachten? Of die zeefdrukken in het raam van de wachtkamer in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam? Nee, hè? Voor beeldende kunst in de openbare ruimte moet je in veel gevallen extra je best doen. Maar wanneer je erop gaat letten, verandert Nederland in één groot openluchtmuseum.

Stroom, Haags centrum voor beeldende kunst, plaatste een tijd geleden een advertentie in drie hedendaagse kunsttijdschriften: kunstenaars en vormgevers werden opgeroepen hun documentatiemappen op te sturen, met plannen, ideeën, foto's, beschrijvingen van kunst in de openbare ruimte.

De reactie was overweldigend. Bij het ter perse gaan van de uitnodigingskaart hadden zich 333 kunstenaars aangemeld, en het aantal groeide nog steeds, nog tot twee dagen voor de opening. In samenwerking met Stichting Kunst en Openbare Ruimte richtte Stroom de tentoonstellingsruimte in als documentatiecentrum voor de 351 inzendingen, onder de titel 333 Ingekomen Stukken.

Hier kun je uren rondneuzen, en je verbazen over de hoeveelheid werken, blijvend of tijdelijk, die uitgevoerd zijn, zonder dat je hiervan afweet.

In de trappenhuizen en liftkokers van een ondergrondse parkeergarage in Alkmaar projecteerde Marieken Verheyen dia's van vissen en kikkers. Acht lantaarnpalen in Tiel werden verblijd met de komst van stokstaartjes, gemaakt door Suzanne Willems.

En kunstenaar Rob Sweere ontwerpt Portable Sites: metalen stellages aan elastiek, die je in een boom kan hangen. 'Blijf zo stil mogelijk staan en beweeg mee met de boomtoppen.' Dat is dé garantie voor een goed gesprek met de boom.

Natuur is in. Kunstenaars maken zich sterk voor het groen in Nederland. Maaike Zwaan gebruikt alleen natuurlijke bouwmaterialen voor haar werk, zoals leem en stro.

Een andere tendens die naar voren komt uit de talloze voorstellen, is het samengaan van beeldende kunst met architectuur. Kunstenaars zien het als een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de ruimtelijke ordening.

Sommmigen hebben naast een opleiding aan een kunstacademie bijvoorbeeld ook nog een hoveniersopleiding genoten, zoals Liesbeth Bulk van Buro Fonkel, dat zich inzet voor 'natuur-gerelateerde' omgevingen.

Veel documentatiemappen zijn het, te veel bijna. Natuurlijke selectie treedt na een tijd vanzelf op door het verschil in uiterlijk van de presentaties: sommige ideeën liggen in saai zwart plastic op tafel, terwijl andere gevat zijn in spannende dozen of geschilderde houten kistjes. Dan zijn er ook nog een cd-rom en twee video's, waaronder die van John Knight die met zijn kikkerbel furore maakte binnen de Haagse fietswereld.

Hoeveel of hoe weinig je uiteindelijk ook besluit te zien, het staat vast dat je in Stroom voor verrassingen komt te staan. 333 Ingekomen Stukken is naast een aansporing voor kunstenaars ook een uitdaging aan het adres van de inwoners van Nederland: kijk goed om je heen, er is immers nog zoveel te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.