Kijken naar Marktplaats: Heel Holland Handelt is als een bezoek aan de verkoopsite zelf

TV-recensie Hanna Bervoets

Een heel televisieconcept opgehangen aan (en mogelijk gemaakt door) Marktplaats: kan dat iets moois opleveren?

In Goede Tijden Slechte Tijden krijgen personages regelmatig bezoek van bezorgers in oranje Thuisbezorgd-jas. Tijdens The Voice Kids proosten kandidaatjes opvallend vaak met Raak Limonade. 'In program sponsoring', heet dat officieel; ouderwetse sluikreclame. Tegenwoordig kun je, als groot merk, ook hele items binnen een tv-programma kopen: Piets weerbericht en Shownieuws zijn beschikbaar voor zulke 'item sponsoring'. Het programma Marktplaats: Heel Holland Handelt, sinds vorige maand dagelijks te zien op SBS6, is een volgende stap in branded, gesponsorde, televisie-content. 'In het programma worden de meest bijzondere, inspirerende en mooiste verhalen achter Marktplaats-advertenties uitgelicht', aldus het persbericht. Mede mogelijk gemaakt door Marktplaats, uiteraard.

Opvallend aan Heel Holland Handelt is het uitzendtijdstip. Vaak zitten als tv-programma vermomde reclamespots een beetje verstopt in de programmering; ze worden midden op de dag of juist 's nachts uitgezonden. Maar Heel Holland Handelt staat geprogrammeerd in de populaire vooravond, om 19.00 uur, waar het gemiddeld zo'n driehonderduizend kijkers trekt. Blijkbaar wil SBS het Marktplaatsvehikel meer laten zijn dan een gesponsord moetje. Wat voor programma levert dat op?

Verrassend: Heel Holland Handelt lijkt in toon soms op wijlen Man bijt hond, dat populaire achter-elke-voordeur-schuilt-een-verhaal-format van de NCRV. Ook in Heel Holland Handelt veel opvallende hobby's, verzamelingen, subculturen en een enkele excentriekeling. Vooral de items waarin anonieme verslaggevers bij willekeurige mensen aanbellen op zoek naar iets wat de gewone Nederlander bijzonder maakt herinneren aan een vriendelijk-ironisch interviewstijltje waar de publieke omroep ooit patent op had. Maar dit is SBS6, dus reizen er daarnaast maar liefst vijf SBS-coryfeeën, waaronder Irene Moors en Jeroen van der Boom, het land door. De spullen die Markplaatsgebruikers wegdoen, bieden een dankbaar haakje voor een intiem gesprek: maar waarom wilt u eigenlijk van deze verzameling/ caravan/ trouwjurk/ af?

Veel verhalen hebben een grimmig randje omdat verkopers met ziekte, verlies of werkeloosheid kampen. Deze week vertelden Don en Rosa waarom ze hun motors verkopen: Rosa is ziek en kan niet meer rijden, Don is solidair. Soms zijn de interviewers net te nadrukkelijk op zoek naar mogelijk leed achter de verkoop, maar daar staan wel degelijk mooie portretjes tegenover. Neem het item over Maartje, die beren verzamelt: 'Niet gewoon beren, uitsluitend Forever Friends-beren'. De tevreden gezichtjes van haar merkknuffels geven haar een veilig gevoel. Wanneer blijkt dat Maartje ongewild kinderloos is, krijgen die planken vol wollige oortjes een even wrange als roerende lading. Ronduit troostend was het gesprek met Marit, een tijd lang depressief, nu opgeleefd dankzij haar brocantehandeltje op, vooruit: Marktplaats.

Zo is het kijken naar Marktplaats: Heel Holland Handelt een beetje als een bezoek aan de verkoopsite zelf: je blijft al gauw te lang hangen, op zoek naar die ene zeldzame parel.