Kijkcijfers?

De NOS schatte de kijkcijfers naar het koninklijk huwelijk te hoog in. Erg?..

Peter Wagenaar, marktonderzoeker in textielbranche: 'Mooi weer, boodschappen doen, het leven gaat ook op zaterdag gewoon door, wekenlange overkill in de media, dus de nieuwsgierigheid was gesleten. Ik vind het niet raar en ook niet van belang dat niet negen, maar zes miljoen mensen hebben gekeken. Alleen reclameaanbieders en programmamakers vinden kijk- en waarderingscijfers belangrijk.'

Paul van Niekerk van Stichting Promotie en Optimalisatie Tv-reclame: 'Ik denk dat de NOS is uitgegaan van de normale kijkcijfers voor dit soort evenementen. Of de reclame-inkomsten door de teleurstellende cijfers tegenvallen hangt af van de manier waarop de adverteerder zendtijd heeft gekocht: op basis van een vast tarief, of op kijkdichtheid. Voor een antwoord op die vraag moet u bij de STER zijn.'

Julius Minnaar, directeur STER: 'De kijkdichtheid was lager dan geschat, maar op straat kon je een kanon afschieten. Als er zes miljoen mensen keken, waar waren de overige tien miljoen dan? Ik kan me voorstellen dat Kijk- en Luisteronderzoek de cijfers nog eens wil beoordelen. We hadden op de huwelijksdag zeven reclameblokken, twee 's morgens, vijf 's middags. Het blok voor de balkonscène, vlak voor twee uur, was het duurst: 49 duizend euro voor dertig seconden.

Over de kijkdichtheid daarvan - 29 procent - zijn we zeer tevreden. Zou de kijkdichtheid voor de zeven blokken zijn tegengevallen, dan zouden we compensatie hebben gevraagd in de vorm van zendtijd. Daarvan is nu geen sprake.'

Peter Wagenaar: 'Ik heb niet gekeken. Op mijn eigen huwelijk, dat al 23 jaar gelukkig is, voelde ik me destijds een buitenstaander; laat staan bij dat van een ander. Mijn vrouw daarentegen grijpt een heel enkele keer nog naar het fotoalbum.'

René van Damme, van NOS-dienst Kijk- en Luisteronderzoek: 'We weten waarom we te hoog zaten met de schatting: we hebben de belangstelling van jongeren en mannen overschat. We hebben gekeken naar andere evenementen, voetbal, waarnaar jong en oud kijken, mannen evenveel als vrouwen. Voor het huwelijk hadden alleen meer ouderen en vooral veel meer vrouwen interesse. Een huwelijk is een vrouwenzaak, zo blijkt.

We hebben overigens nooit getwijfeld aan de juistheid van de cijfers. We wilden alleen nader bekijken of er mensen op een andere plek dan binnenshuis hebben gekeken, bijvoorbeeld op het werk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden