Kijkcijferstrijd: Utopia scoort, DWDD groeit, NOS Journaal profiteert

Of het de komende weken alsnog inzakt of niet: met 1,5 miljoen kijkers voor de première van Utopia kan John de Mol met goed fatsoen langs de internationale tv-zenders. Een nieuw hitformat lijkt geboren, al is het voor opdrachtgever SBS6 nog even afwachten of de nieuwsgierige kijker ook de rest van het jaar geïnteresseerd blijft in de belevenissen van de 15 'Utopianen'.

De 'state-of-the-art'-regie van Utopia. Volgens John de Mol is er al belangstelling uit het buitenland voor het 'nieuwe' format. Beeld epa

De 21,6 procent marktaandeel in de algemene kijkersdoelgroep is hoe dan ook een enorme opsteker voor het moeizaam opererende SBS6. De eerste aflevering van Utopia betrof een introductieshow van een uur waarin te zien was hoe 15 deelnemers aan het Big Brother-achtige realityconcept begonnen. De normale afleveringen duren een half uur en zijn op werkdagen te zien om 19:30 uur. Producent De Mol (Talpa) liet eerder optekenen tevreden te zijn met 10 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 20-49 jaar. Het ziet ernaar uit dat die doelstelling ruimschoots zal worden gehaald.

Daarmee is er een heuse extra concurrent ontstaan voor het RTL Nieuws, dat ook al De Wereld Draait Door tegenover zich had én houdt. De talkshow van Matthijs van Nieuwkerk begon gisteren voor het eerst om 19:00 uur op familiezender Nederland 1 en dat gooide direct het vertrouwde vooravondritueel van veel mensen in de war. De kijkcijfers van alle zenders werden er door beïnvloed.

Programmamaker John de Mol. Beeld anp
De cast van Utopia moet overleven met beperkte middelen in twee kale loodsen. Beeld epa

NOS Journaal vaart er wel bij
DWDD trok met 1,6 miljoen direct veel meer kijkers dan het ooit had op jongerenzender Nederland 3. Het daaropvolgende Achtuurjournaal van de NOS vaarde er wel bij: het was met 2,3 miljoen kijkers het best bekeken programma van de avond, waar het tot voor kort nog veel concurrentie ervoer van DWDD op het andere net. Het doorkijkeffect van programma's met ongeveer dezelfde soort kijker (de maatschappelijk betrokken vijftiger) betaalt zich hier uit.

De commerciële paradepaardjes RTL Nieuws (1,2 miljoen) en Goede Tijden Slechte Tijden (1,8 miljoen) moesten voorlopig even buigen voor al dit publieke succes en leverden iets in. RTL4 blijft wel de tweede zender van het land en had bovendien een goede première van de nieuwe serie The Blacklist op primetime. Waar het jarenlang kon scoren met hitserie CSI, was het nog maar de vraag of mensen in al het kijkcijfergeweld zouden kiezen voor iets nieuws. Met 1,2 miljoen voor de eerste aflevering, was dat wel degelijk het geval.

Nederland 3 likt wonden
Terwijl de traditioneel op maandag best bekeken programma's als Radar, Spoorloos en Dokter Deen voldeden aan de verwachting, was het voor Nederland 3 wel even slikken. Niet zozeer als het gaat om de primetimeprogrammering - die deed het goed met een knappe 802.000 kijkers voor de nieuwe VARA-comedy Jeuk - maar wel in het geval van de vooravond. Die kreeg zoals verwacht een flinke knauw door het vertrek van DWDD.

Maar de resultaten van de twee nieuwe programma's die tussen half acht en half negen zijn geplaatst, vallen wel heel erg tegen. De nieuwe BNN-serie Start-Up wist maar net 100.000 kijkers te trekken; het daaropvolgende presentatorenprogramma De Social Club deed het met 88.000 kijker helemaal beroerd. Het is voor Nederland 3 dan ook een bijzonder lastige klus. De generatie waarvoor deze programma's bedoeld zijn, doet alles via het internet en is niet gewend aan het kijken van tv-shows op vaste tijdstippen. Grote kans dat deze shows online wel goed worden bekeken. Deze cijfers worden pas later bekend.

Het NOS Journaal lijkt de grote winnaar te worden van alle verschuivingen op de Nederlandse televisie. Beeld NOS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.