Kijk naar cao's voor vergelijkbare functies

Dilemma

De 31-jarige Wytze is nu een jaar werkzaam in een serviceteam. Hij handelt vragen van klanten telefonisch of per e-mail af, en stuurt ingewikkelde vraagstukken door naar een specialist die de kwestie verder uitzoekt. Omdat hij bij een financiële dienstverlener werkt, moet hij wel kennis hebben van de producten en diensten die worden verstrekt. Het werk is leuk, de baas tevreden, maar Wytze heeft zo zijn twijfels over zijn salaris. Hij krijgt 2.150 euro bruto per maand bij een fulltimewerkweek en valt naar eigen zeggen niet onder een cao. 'Is mijn salaris kloppend in vergelijking met soortgelijke beroepen?'

Advies

De salarissen in de financiële sector staan flink onder druk. Sommige medewerkers verliezen hun baan. Lonen zijn er het afgelopen jaar gemiddeld met bijna 8 procent gedaald. Dat Wytze nu wil weten of hij genoeg verdient, is niet gek, maar de vraag is wel hoeveel hij in de huidige omstandigheden kan verwachten. Toch doen de adviseurs van Verdien ik wel genoeg een voorzet. 'Afhankelijk van je ervaring en de complexiteit van de vragen die je behandelt, ligt het salaris van een serviceteammedewerker doorgaans tussen de 1.800 en 2.800 euro bruto per maand', zegt Maartje Elderhuis van adviesbureau Berenschot. 'Binnen deze bandbreedte vallen zowel starters als seniors.' Als Wytze starter is, dan is er met zijn beloning weinig mis. Maar heeft hij flink wat jaren werkervaring in een soortgelijke functie, dan ligt zijn salaris iets onder het gemiddelde van de markt.


Valt Wytze echt niet onder een cao? Voor veel financiële instellingen zoals verzekeringen en banken is die er namelijk wel. Ook voor callcentermedewerkers die soortgelijk werk doen als Wytze, geldt een cao. 'Als je kijkt naar de callcentercao, dan zit het salaris van een callcentermedewerker tussen de 1.450 en 2.100 euro', zegt Ike Wiersinga van CNV Dienstenbond. 'In de financiële dienstverlening verdienen servicemedewerkers met vooral telefonische taken, die gespecialiseerd zijn in het beantwoorden van vragen aan financiële dienstverleners, meer in verband met de complexiteit van de vragen.' Tijd om eens met zijn werkgever te bespreken of hij echt niet onder een van deze groepen valt. Ook als dat niet zo blijkt te zijn, kan de cao wel als leidraad worden gebruikt, denkt Jacco van den Berg van het gelijknamige trainingsbureau. Bijvoorbeeld om in te schatten hoe zwaar zijn functie is en of de huidige beloning passend is. 'Naar mijn inschatting is een vergelijking tussen jouw functie en een functie die onder een cao valt toch wel te maken. Als je googlet kom je vele cao's van banken, verzekeraars en sociale verzekeraars tegen met salaristabellen en al. Succes met het vergelijken!'


Het uitgebreide advies lezen of weten hoe het er met uw salaris voor staat?


intermediair.nl/verdienikwelgenoeg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden