Kijk je graag naar duistere thrillers, horror of actiefilms? Ook dan kun je terecht op het IFFR

Het programmaonderdeel Rotterdämmerung is terug op het IFFR. Hierin zijn films te zien die zich aan de duistere kant van de wereldcinema wagen, met zombies, weerwolven en borsten waaruit champagne spuit. Genieten.

The Villainess

Het doet er niet toe waar ze vandaan komt, hoe ze heet of in wiens droom ze figureert. Ze is perfect zoals ze is, de reusachtige, steeds in silhouet getoonde vrouw die in de film Laissez bronzer les cadavres kreunend aan een Andreaskruis wordt gehangen, waarna een horde mannen touwen om haar lijf slaan. Hoe strakker ze de touwen aantrekken, hoe harder de vrouw kreunt. En hoe meer champagne er uit haar borsten stroomt.

Wie graag dergelijke extreme beelden opdiept uit het IFFR-aanbod, hoeft dit jaar niet lang te speuren. Voor het eerst sinds 2008 presenteert het festival weer het programma-onderdeel Rotterdämmerung, dat zich met een bonte stoet thrillers, horror, actie en lastiger te classificeren films aan de duistere kant van de wereldcinema waagt. Kannibalistische rijkaards, langharige spookmoeders, Parijse zombies, uit de baarmoeder barstende favela-weerwolven en mannetjes met een permanent brandende schedelkop: je komt ze in Rotterdämmerung allemaal tegen.

Welkome stoot energie

En dus ook die wellustig champagne spuitende reuzin uit Laissez bronzer les cadavres, waarmee regisseurs Hélène Cattet en Bruno Forzani een nieuwe weg inslaan in hun excentrieke retro-oeuvre. Het Franse regisseurspaar, dat met Amer (2009) en The Strange Color of Your Body's Tears (2013) ongeremd surrealistische pastiches van Italiaanse horrorklassiekers afleverde, gaat dit keer vrijwel even psychedelisch en zalig incoherent aan de haal met een Franse misdaadroman. Terwijl een stel bandieten op een afgelegen punt van de Zuid-Franse kust elkaar in 24 broeierige uren uitmoordt om een koffer vol goud, verliest de hoekig gemonteerde film zich zo gretig in close-ups van priemende blikken, inslaande kogels, hallucinaties en tijdsaanduidingen, dat de behoefte aan een helder verhaal absurd blijkt.

Het IFFR heeft altijd een zwak gehad voor dergelijke avontuurlijke genrefilms. Op een gemiddelde festivaldag kan het een verademing zijn om het verantwoorde drama en de slow cinema even aan de kant te schuiven voor een film die onverschrokken plankgas geeft.

Alleen al de als first-person shooter vormgegeven openingsscène uit de Zuid-Koreaanse blockbuster The Villainess, waarin de wraakzuchtige titelheldin een compleet leger drugscriminelen omver maait, biedt zo'n welkome stoot energie.

Laissez bronzer les cadavres

Troosteloze thriller

Tegelijkertijd maakt de minst uitzinnige film in de Rotterdämmerung-selectie nog de meeste indruk. In Neomanila volgt regisseur Mikhail Red (Rekorder) een triest kijkende weesjongen die zich in de Filipijnse hoofdstad bij een doodseskader voegt en met de aanvoerder een ziekelijke moeder-zoon-verhouding ontwikkelt. Een omgekeerde, gruwelijke versie van Luc Bessons Léon: The Professional (1994) is het, waarin complete gezinnen worden uitgemoord om hun mobieltjes en het Filipijnse drugsbeleid voor elke lijkenstapel een goede smoes biedt. Zelden vielen genreconventies en maatschappijkritiek zo genadeloos samen als in deze rauwe, troosteloze thriller, die je volkomen beduusd achterlaat. En dat is toch het beste wat een Rotterdämmerung-film kan bereiken.

Rotterdämmerung valt onder de IFFR-programmasectie Voices. De tien geselecteerde films zijn in de loop van het festival te zien. Het programma trapt af met de internationale première van de Franse zombiefilm La nuit a dévoré le monde, 25/1, 22.00 uur in Pathé 5.

Neomanila

Het IFFR bezoeken

In Rotterdam begint 24 januari het International Film Festival Rotterdam (IFFR), waar al het moois dat internationale filmmakers te bieden hebben centraal staat. Tickets zijn vanaf 19 januari 20:00 uur hier te koop. Ook dit jaar organiseert de Volkskrant weer een Volkskrantdag - met een dwarsdoorsnede van het mooiste wat IFFR te bieden heeft. Deze is op zondag 4 februari.

Wij zochten het voor je uit. De filmredactie koos alvast achttien favoriete films uit het enorme, in totaal 512 korte en lange films tellende IFFR-programma.

Een van de getipte films: Nico 1988.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden