'Kijk, daar is-ie, die muur in de verte'

Rotterdam keek er al de hele week naar uit: de komst van drie moderne scheepsgiganten. Ze tonen het belang van schaalvergroting in de vrachtvaart.

ROTTERDAM - Er vliegen twee Cess-na's boven de Rotterdamse haven. Ze filmen bootjes vol genodigden; de mannen dragen pakken, de vrouwen opwaaiende cocktailjurkjes. Op de kade is een tribune neergezet met duizend stoeltjes. Meer liefhebbers staan even verderop naast hun auto's en campers te zwaaien. Er wordt vuurwerk afgestoken, dat tot tweemaal toe wordt beantwoord met een lange en diep klinkende scheepstoeter. Het moge duidelijk zijn: het schip de Maersk Mc-Kinney Møller krijgt vrijdagmiddag een feestelijk welkom.


'Daar komt-ie aan, hoor. Zie je die muur daar? In de verte?' Minco van Heezen van het Rotterdamse havenbedrijf wijst enthousiast naar de horizon. Daar is reden voor, want met een capaciteit van in totaal 18.000 containers, verspreid over een lengte van 400 meter en breedte van 59 meter, is de Maersk McKinney Møller het allergrootste containerschip ter wereld. En Rotterdam is de eerste Europese haven die het schip aandoet. Aan boord duizenden containers vol kerstprullaria, kleding, speelgoed, chemicaliën en elektronica.


Rotterdam sprak al dagen trots over 'de week der giganten'. Naast de Maersk McKinney Møller meerde een paar uur eerder de Vale Rio aan: met een lengte van 362 meter en een breedte van 65 meter het grootste ijzerertsschip ter wereld. Even verderop lag bovendien de TI Europe, met een lengte van 380 meter en een breedte van 69 meter de grootst varende olietanker ter wereld.


'Een unieke gebeurtenis voor Rotterdam', zegt Van Heezen. 'De drie grootste schepen in hun soort tegelijk in één haven. Het illustreert de speciale positie van Rotterdam, maar toont ook de toekomst van de scheepsvaart.'


Van Heezen doelt op de enorme schaalvergroting die de laatste jaren de scheepsvaart domineert. Doordat er wereldwijd minder goederen vervoerd worden, is een forse overcapaciteit van schepen ontstaan. De vrachttarieven zijn gedaald en het is zaak de kosten te drukken. Dat gebeurt steeds vaker via schaalvergroting. Ter illustratie: in 2006 arriveerde in Rotterdam het eerste schip waar meer dan 10.000 containers op konden. In 2011 waren dat er al 362 en de verwachting is dat er dit jaar zo'n 750 'giganten' aanmeren.


Maar er zit een limiet op de lengte. Zo is de olietanker TI Europe alleen in Rotterdam voor reparaties. Met een diepgang van 25 meter is hij eigenlijk te groot voor de haven, die maar 22,80 meter diep is. Het schip kan dus niet helemaal vol worden gegooid. 'Bij containerschepen spelen andere zaken dan diepgang, maar je kunt je voorstellen dat ook daar ergens een grens zit', zegt Tie Schellekens van het havenbedrijf Port of Rotterdam. 'Op een gegeven moment is verdere schaalvergroting niet meer efficiënt. En daar draait het wel om tegenwoordig. Het is steeds meer een harde business geworden.'


Schellekens: 'Al die mensen hier langs de kant komen nog voor de romantiek, denk ik. Maar de romantiek is helemaal weg uit de scheepsvaart. Als je als matroos de wereld wilt zien, moet je niet meer op zo'n schip werken. Deze boot ligt tien uur in de haven en vertrekt dan weer naar de volgende. Er is wat dat betreft geen bal meer aan.'


Hij is even stil. 'Maar ja, het is wel mooi om te zien, vind je niet?'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden