DDW-VERKENNERS

'Kijk bij Vlisco, iets waar wij Nederlanders best trots op mogen zijn'

Tijdens de twaalfde editie van de Dutch Design Week gidsen de Gasten van de Volkskrant u door het overweldigende programma. Welke locaties mogen niet worden gemist? Wie zijn de nieuwe ontwerptalenten? En wat hebben de Gasten zelf eigenlijk met design? Vandaag: Ido de Voos (41), oprichter en eigenaar van modewinkel 290 Square Meters.

Ido de Voos Beeld De Volkskrant

Hoe zou jij design definiëren?
Design is voor mij iets persoonlijks, iets wat jij een bijzonder object vindt. Als je rondloopt op Dutch Design Week zie je duizenden producten. Ontwerpers hebben daar allemaal een bepaalde gedachte achter, maar het is ook hoe jij als buitenstaander het werk interpreteert.

Design is niet gebonden aan een vaste vorm.
Nee, ik denk dat design juist de vrijheid van het ontwerpen is.

Kun je jouw eerste designstuk nog herinneren?
Mijn ouders kochten vroeger veel design, dus ik ben ermee opgegroeid. Van meubels tot lampen, bijzondere dingen voor in huis. Soms was dat kunst, soms gewoon objecten. Ik denk dat ik mijn eerste designstuk op jonge leeftijd van hen heb gekregen, maar wat dat precies was weet ik niet meer.

Was er een bepaalde ontwerper met name vertegenwoordigd in jullie huis?
Het was juist een bonte mix, dat vind ik mooi. Design is een breed begrip, dat moet het ook blijven.

Is er een Nederlandse ontwerper wiens werk je met name volgt?
Het collectief Droog Design maakt dingen die mij erg aanspreken en passen bij mijn stijl. Dat zit hem vooral in de vernieuwing. Het is een platform voor jong talent, maar tegelijkertijd is er ook de koppeling naar commercie. Zij maken design zichtbaar, tastbaar en toegankelijk. Maar er is niet echt één specifieke ontwerper. Ja, Philippe Starck misschien. Maar dat is geen Nederlander.

Wat typeert volgens jou 'Dutch design'?
Functionaliteit. En de Nederlandse manier van denken, 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Ook op Dutch Design Week. Alles is vrij functioneel, toegepast. Ik heb geen baanbrekende dingen gezien.

Jammer?
Ja, best wel. Ik vond dat er weinig echt innovatiefs was, weinig moderne technologie. Het was allemaal een beetje ouderwets, om eerlijk te zijn. Niet 2013, eerder 2001.

Waardoor komt dat denk je?
Ik denk dat het in de opleidingen niet naar voren komt. Dat de skills en de knowledge er niet zijn. Op de Design Academy leren studenten volgens mij wel wat technisch mogelijk is, maar wordt er verder niet echt iets mee gedaan. Ik ben best wel regelmatig in Japan, daar zie je dat mensen juist erg bezig zijn met moderne technologie.

Had je je bezoek aan Dutch Design Week voorbereid?
Ik heb geprobeerd om op de website het een en ander op te zoeken, maar daar kwam ik niet uit. Ik heb vooral aan vrienden en bekenden gevraagd wat zij voor tips hadden, dat was een stuk behulpzamer. Een collega zei dat ik sowieso bij Sectie C moest gaan kijken. Als je maar een dag hebt zoals ik, moet je echt een selectie maken. Er zijn zoveel locaties.

Was je met name gefocust op mode of juist niet?
Ik heb zeker even bij Vlisco gekeken, dat is iets waar wij Nederlanders best trots op mogen zijn. Maar verder heb ik niet specifiek alleen naar modedingen gekeken, ik wilde alles zien. Het is bijvoorbeeld altijd goed om de Graduates Show te bezoeken. Om te zien wat bij de pas afgestudeerden speelt en wat er in de toekomst nog gaat komen.

En, nog iets verrassends gezien?
Er was een Japanse jongen, Kawara, die bankjes heeft gemaakt van oude Japanse dakpannen. Die zijn heel moeilijk te recyclen, maar hij heeft er heel mooie bankjes van gemaakt. Vlisco vond ik erg mooi. En de Anthon Beeke expositie bij Piet Heijn Eek. Dat waren voor mij de drie hoogtepunten.

Nog dingen die je in de winkel zou willen hebben?
Zeker. Dat stoeltje van die Japanse jongen bijvoorbeeld. Ik heb hem gevraagd of hij ze gaat produceren, maar dat wist hij nog niet. En ik ben geëindigd bij Yksi, zij doen wat ik een beetje miste bij anderen. Ze hebben een winkel, ontwerpen, maar zijn ook een platform voor jong talent. Ik kom zelf vanuit retailwereld, dus dan is zoiets te gek om te zien.

Is dat iets wat je in 290 Square Meters zou willen toepassen?
Onze winkel bestaat nu 13 jaar. De reden dat het eerst 90 Square Meters heette en nu 290 Square Meters, is omdat in die ruimte van alles moet kunnen gebeuren. Lezingen, exposities. Wij waren daar vrij vroeg mee, maar tegenwoordig zie je steeds meer winkels die hun ruimte voor verschillende functies gebruiken. Daarom hebben wij dat op een wat lager pitje gezet. Maar na zo'n bezoek aan Yksi voel ik wel weer de drive om meer te doen.

Willen jullie ook zelf gaan ontwerpen?
Dat doen we nog niet, maar in de nabije toekomst willen we dat zeker.

Nog een laatste tip voor DDW- bezoekers?
Sta open voor alles en waardeer dat we zoiets hebben als een Dutch Design Week. Wat je hier ziet is van een goed niveau, een fijne mix van de gevestigde orde en jong talent. Neem de tijd om rond te lopen en laat je verrassen. Misschien is dat wel het doel van de slechte website. Dat je niets kunt plannen en je wel móet laten verrassen, ha.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden