Kiezerspubliek CDA kalft door vergrijzing verder af

Het CDA kampt met een imagoprobleem, waardoor het de partij niet is gelukt nieuwe kiezersgroepen aan te spreken. Door vergrijzing van de achterban en ontkerkelijking is het electoraat van het CDA verder afgekalfd....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Het CDA verloor bij de jongste Tweede-Kamerverkiezingen vijf zetels. Volgens de werkgroep is dat niet te wijten aan de christelijk-sociale koers die de partij is gaan varen. Thema's waar het CDA voor staat, zoals gezin, normen en waarden, landbouw en veiligheid, hebben ook de aandacht van de kiezers. Om die reden gaat de kritiek na de verkiezingsnederlaag van 1994 dat het CDA thematisch onherkenbaar was, niet meer op.

Alleen kwamen de verkiezingen te vroeg om dat te kunnen omzetten in stemmenwinst, aldus de werkgroep. Ook leverde de late aanwijzing van de lijsttrekker, een jaar voor de verkiezingen, een 'aanvankelijke achterstand' op ten opzichte van Kok en Bolkestein.

De werkgroep, die onder meer kritische leden en partij-organisaties hoorde, rondetafelgesprekken voerde in de provincies en met buitenstaanders sprak, signaleerde de meeste kritiek vanwege de verkiezingsaffiches met de slogan 'Samenleven doe je niet alleen'.

De affiches waren 'esthetisch verantwoord, maar onduidelijk en niet herkenbaar CDA', aldus de werkgroep. Het vertrouwde CDA-groen was vervangen door grauwe kleuren, en de naam van het CDA stond er te klein op. Ze werden niet geschikt bevonden als raamposters. 'De overgrote meerderheid van de achterban wil de lijn van de vertrouwde posters terug. Velen hebben de oude posters uit de kast gehaald en voor de ramen gehangen.'

Er waren ook klachten over de strakke regie van de campagneleiding. 'Centralistisch, dirigistisch en niet motiverend genoeg.' Het campagneteam klaagt op zijn beurt over de afdelingen van de partij, die 'te zeer de beproefde, maar ook verstokte modellen hanteerden'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden