Kiezen tussen twee culturen blijkt onmogelijke opgave

De Familie Samuels door Theater Cosmic en Stichting Wekker. Tekst en regie: Fenneke Wekker. 13 december in Theater Cosmic in Amsterdam....

ANNETTE EMBRECHTS

THEATER

Het kleurenpalet van De Familie Samuels is prachtig. Niet zo zeer dat van het huiskamerdecor van de voorstelling, al glinstert dat stijlvol in goud en geel. Het is de schakering in huidskleur die de aandacht trekt. Moeder Mathilde is blank en blond, vader William zwart en kroezend. De oudste dochter Ruth is bruin en verbergt haar krullen in een strakke knot, haar zus Jackie is lichter - bijna bleek.

Het uiterlijk van de meiden mag dan wel getuigen van een idyllische smeltkroes van culturen, van binnen knokken wit en zwart nog steeds om de aandacht. Waar horen ze bij? Bij Jimmy die fantastisch kan dansen maar in elkaar wordt geramd vanwege zijn huidskleur? Of bij de bekakte kringen waar moeder zich voor haar huwelijk in bewoog?

Al jaren proberen ze te kiezen. En nu - na elkaar tien jaar niet gezien te hebben - blijkt dat voor beiden een onmogelijke opgave.

Het mooie aan dit toneeldebuut van Fenneke Wekker bij Theater Cosmic is de verschuiving van het twee-culturen-probleem van ouders naar kinderen.

Eerst zoemt de familiereunie in op het gestrande huwelijk van Mathilde en William. Onbegrip jegens elkaars achtergrond dreef hen jaren geleden uiteen. Geen wonder als je het naïeve secreet Mathilde hoort praten - een kostelijke creatie van Rick Nicolet. Ze denkt haar ex-man zonder enig probleem opnieuw te kunnen lijmen.

Mike Ho-Sam-Sooi reageert daarop verleidelijk romantisch maar wanneer puntje bij paaltje komt afstandelijk. Tenslotte dachthij praktisch, en trouwde zijn zwarte huishoudster.

Ruth (Manoushka Zeegelaar Breeveld) ontpopt zich eerst als de katalysator van hernieuwd familiegeluk met een lekker dwarse Jackie (Paulette Smit) als tegenstander.

Maar wanneer hun innerlijke verscheurdheid zich langzaam naar de oppervlakte dringt, eindigt de voorstelling in twee onverwachte ontboezemingen. Uit de heldere en pittige dialogen blijkt dat Wekker - geboren uit een Surinaamse vader en Nederlandse moeder - de complexe problematiek van nabij kent.

Hiermee biedt ze de toeschouwer een interessante kijk op multiculturele vraagstukken, zoals ze dat ook al deed in haar krachtige bijdrage aan de vijfdelige voorstelling Thuis van Huis a/d Amstel.

Annette Embrechts

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden