Kiepgemak in de bouw

Honderd kilo puin krijg je niet zomaar uit een kruiwagen. De Fries Ide Venema bedacht de Easy Kyp, die veel rugklachten kan voorkomen....

Het zijn spannende tijden voor Ide Venema (34) uit Broeksterwoude. Na zeventien arbeidsjaren in de bouw kan hij een innovatie op zijn naam zetten die de bouwwereld wel eens grondig kan veranderen.

Of op z’n minst: de arbeidsomstandigheden van bouwvakkers enorm zal verbeteren.

Venema, zelf werkzaam bij een frees- en boorbedrijf, bedacht de Easy Kyp, een kruiwagenkiepinrichting. ‘Dat klinkt ingewikkelder dan het is’, lacht Venema. Het woord zegt het eigenlijk al, met de Easy Kyp kun je makkelijk de (vaak zware) inhoud van een kruiwagen – puin, betonblokken, stenen – in een container kiepen, legt hij uit.

Deze week worden er tien geleverd door een lokaal constructiebedrijf. De eerste tien, na het prototype. ‘Het prototype kon nog roesten, maar deze tien zijn gegalvaniseerd’, vertelt Venema, terwijl hij samen met zijn vrouw op de bank in zijn huiskamer in het Friese Broeksterwoude zit. Hun zeven maanden oude zoontje krijgt tegelijkertijd een fruithapje.

Verwachtingsvol zegt Venema: ‘Nu gaat het beginnen.’ Half januari staat Venema met zijn Easy Kyp op de bouwbeurs. ‘Dat is echt het publiek dat ik moet hebben.’ Hij geeft regelmatig demonstraties, want ze moeten in bouwland weten dat het voortaan allemaal anders kan met de kruiwagen.

De uitvinding is, als zo vaak, uit eigen frustratie geboren. Al die jaren in de bouw had Venema – niet bepaald fragiel van postuur – al moeite met het legen van volle kruiwagens in puincontainers. ‘Dat moest je normaal gesproken met twee man doen. Dan zette je hem op je schouders en duwde je hem samen omhoog. De inhoud weegt al snel meer dan 100 kilo, dat kun je niet de hele dag doen. Je moet veel bukken, het is hartstikke slecht voor je rug. Er zijn niet voor niets zoveel rugklachten in de bouw.’ Dit tot mijn 65e moet doen, dat nooit, dacht Venema. Dat is veel te zwaar voor je lichaam. Onder collega’s merkte hij dat het een gedeeld probleem was, ‘iedereen vindt het vervelend om kruiwagens te tillen.’

De Easy Kyp is een kiephulp die je vastklikt aan de container (hij blijft wel op de grond staan), vervolgens rijd je de kruiwagen erin, je kunt rechtop blijven staan en het apparaat tilt de kruiwagen omhoog én leeg, vertelt Venema. Simpel, stabiel en zonder kracht.

Venema heeft zijn Easy Kyp eigenlijk nooit op papier uitgedacht of uitgewerkt. Hij is gewoon met een vriend, die handig kan lassen, gaan knutselen. ‘Twee jaar geleden ongeveer’, zegt Venema terwijl hij vragend naar zijn vrouw Boukje kijkt. Zij knikt trots, ‘zoiets ja’.

Venema had ‘wat ideetjes’ in zijn hoofd en die probeerde hij dan zo goed mogelijk aan zijn vriend uit te leggen. Dat werkte perfect, zegt hij. Uiteindelijk maakte Venema wel zeven of acht verschillende prototypes. Het verschil tussen de eerste en die van nu is immens. De eerste versie moest je bijvoorbeeld aan een container hangen, maar een container staat nooit helemaal recht en de grond onder de container is ook niet recht. ‘Daar had ik gewoon geen rekening mee gehouden’, legt de Fries uit.

‘We werkten in een grote leegstaande boerderij’, vertelt hij. ‘Om in het geheim te kunnen testen op speciaal neergezette containers.’ Want daar was Venema zich wel van bewust: als dit idee goed was, moest niemand anders ermee vandoor kunnen gaan.

Uiteindelijk besloot hij in 2006 naar de Kamer van Koophandel te gaan met de simpele vraag: wat moet je doen als je een goed idee hebt? ‘Ze adviseerden me om bij de Nederlandse Orde van Uitvinders (NOVU) langs te gaan. Ik mocht bij de directeur op gesprek komen, als het niks was zou hij me dat na vijf minuten al zeggen. Maar na anderhalf uur zat ik er nog.’ Venema lacht. ‘Hij vond het een goed idee.’ Op internet keek Venema eens rond of er al zoiets als een kruiwagenkiephulp bestond, maar nee, hij had écht de eerste bedacht.

De NOVU maakte Venema wegwijs in het octrooiwereldje en op 23 februari dit jaar was het zover. Het octrooi was binnen. Nu kon hij zijn Easy Kyp aan de wereld bekendmaken. ‘Daarvoor was het toch een beetje geheimzinnig. Dan vroegen ze: wat doe je toch in dat schuurtje van je, en dan kon je niks zeggen.’

Inmiddels heeft Venema al meer dan 30 duizend euro in zijn uitvinding geïnvesteerd. Dat is een flink bedrag, uit eigen zak ook nog. Maar hij en zijn vrouw hebben er alle vertrouwen in. De Easy Kyp gaat 2.500 euro per stuk kosten. Als hij er twintig verkoopt heeft hij het al terugverdiend. Hoewel al die arbeidsuren niet eens meeberekend zijn. ‘Nee, het was niet eng, ik geloofde wel in mijn idee.’ Maar na een blik van zijn vrouw, voegt hij toe: ‘Oké, het is wel spannend, het is toch een hoop geld.’ Gelukkig zijn de eerste drie exemplaren van de Easy Kyp al verkocht. Aan Venema’s vader welteverstaan, de eigenaar van het frees- en boorbedrijf waar de uitvinder zelf werkt. Het bedrijf werkt veel in Amsterdam en Almere. ‘Dan wordt het ook daar een beetje bekend.’

Ook op de site van de Arbodienst prijkt de Easy Kyp. Maar toch bleek het moeilijk om de nuchtere Friezen te overtuigen van de handigheid van het arbo-vriendelijke hulpmiddel. ‘Ze kijken er naar en zeggen ‘huh, wat is dat, wat moet je d’r mee?’ Hen moet ik écht overtuigen. Hollanders zijn meteen enthousiast, dus als het me uiteindelijk in Friesland lukt, lukt het overal.’

Een dealer in de buurt heeft hem al aangeboden om te helpen. Deze dealer doet vooral zaken met container- en sloopbedrijven, dé doelgroep voor Venema. ‘Ik wil er wel twee in mijn winkel, zei hij. Hopelijk kan ik op die manier dingen uitzetten, zodat gespecialiseerde bedrijven ze verkopen.’

De kans dat het met de Easy Kyp uiteindelijk op niets uitloopt bestaat, weet Venema. Zijn vrouw glimlacht: ‘Maar daar gaan we niet vanuit.’ *

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden