Kerst in de etalages van New Yorkse warenhuizen

Het zijn iconen van New York, de luxewarenhuizen die tijdens de feestdagen uitpakken met extravagante etalages. Materialisme is hier meer dan boodschappen doen. Fotograaf René Clement maakte een gang langs de ramen.

Ze zijn niet van deze tijd en toch weer helemaal van deze tijd, de etalages van de grote warenhuizen in New York tijdens de feestdagen. Extravagant en sprookjesachtig trekken ze van eind november tot begin januari honderdduizenden windowshoppers van binnen en buiten de stad, die in files over de avenues van Midtown lopen om zich te vergapen aan de levensgrote kijkdozen. En dat al bijna anderhalve eeuw.

Warenhuizen als Macy's, Bloomingdale's, Saks en Bergdorf Goodman, eind 19de en begin 20ste eeuw opgericht, vinden zichzelf niet zomaar winkels. Ze zijn iconen van een stad die gedreven wordt door dromen, een stad waarin zo veel mensen arriveren op zoek naar een betere toekomst  om dan met hun neus voor de etalages te blijven hangen. De welvaart ligt misschien niet onder handbereik, maar is wel in zicht.

Materialisme is hier meer dan boodschappen doen, en dus is met name in de kerstetalages meer te zien dan koopwaar. Toen Macy's, op Herald Square, in 1874 voor het eerst een kerstetalage inrichtte, waren daarin scènes te zien van De Hut van Oom Tom, het antislavernijboek van Harriet Beecher Stowe. In de zucht naar aandacht proberen de warenhuizen ook een andere wereld voor te spiegelen.

Tegenwoordig hebben de kooppaleizen het moeilijk door de concurrentie van internet waar het kapitalisme is teruggebracht tot een druk op een knop. Wie nog klanten naar een stenen winkel wil lokken, moet ervaringen bieden. En dus presenteren de warenhuizen verleidelijke paspoppen in een jungle vol apen of in een wereld van kristallen dino's (Bergdorf Goodman). Of laten ze driedimensionale fantasiescènes zien van New York (Macy's). Of laten ze kunstenaars in een vrieskist ijssculpturen beitelen (Barneys).

Maar uiteindelijk moet er wel wat verkocht worden natuurlijk. 'The Perfect Gift Brings People Together', zegt Macy's tegen de kijkers  shoppen is een sociale daad. En op de etalageramen van Bergdorf Goodman staat dat de jurken, schoenen en accessoires van de poppen ook te koop zijn, op de vierde verdieping. Daar hangen prijskaartjes van een paar duizend dollar aan. Voor sommige New Yorkers is dit geen droom.

Tekst: Michael Persson

Bergdorf Goodman René Clement
Barneys René Clement
Tiffany René Clement
Bloomingdales René Clement
Louis Vuitton René Clement
Barneys René Clement
Barneys René Clement
Tiffany René Clement
Louis Vuitton René Clement
Bloomingdales René Clement
Macys René Clement
Macys René Clement
Bergdorf Goodman René Clement
Bergdorf Goodman René Clement
Uitzicht op het Empire State Building. René Clement