Kerken gaan leegloop tegen met reclamespotjes: 'Ben jij tevreden met jezelf?'

Remonstrantse Broederschap zag aantal leden met 600 stijgen

En dan valt de radio plotseling stil. Lang duurt het niet, maar lang genoeg om de aandacht te vangen. De radio is dat niet gewoon, stilvallen.

Campagne van het Apostolisch Genootschap.

Na die ene seconde vraagt een vrouwenstem: 'Ben jij tevreden met jezelf?' Een man antwoordt aarzelend dat er wel wat kilootjes af mogen, maar. . . De vrouw hem in de rede. Ze wil weten hoe het 'innerlijk' gaat.

Zo kan het tussen aanprijzingen voor vakantiebestemming Curaçao en een of andere financiële instelling opeens gaan over persoonlijk welzijn met een hoofdletter W. Boodschap van het Apostolisch Genootschap.

Tekst gaat verder onder de video.

De reclame van dit genootschap ('een plek voor religieus-humanistische zingeving') past in een trend. Ook de protestanten, verenigd in PKN, plaatsen zichzelf sinds vorige maand in de markt met posters. Daarop is de kerk niet alleen een plek om te geloven, maar ook om te onthaasten en zelfs om te twijfelen. 'We willen het beeld bijstellen', aldus een woordvoerster.

Als eerste bewandelde de Remonstrantse Broederschap dit pad van de commercie. Daarbij hebben de remonstranten, in tegenstelling tot hun medegelovigen, God nadrukkelijk ingezet als marketinginstrument. En dat heeft gewerkt.

Het aantal broeders en zusters is met zeshonderd gestegen. Dat lijkt niet veel, maar op een aantal van vijfduizend betekent het een stijging van 12 procent. De aanwas zit vooral bij mensen die weer behoefte hebben aan een religieuze voedingsbodem nadat ze de kerk eerder de rug hadden toegekeerd.

Zingeving

Joost Röselaers, algemeen secretaris van de Remonstrantse Broederschap, vindt het nog te vroeg om van een kentering te spreken na jaren van teruggang. Een halve eeuw geleden telde de Remonstrantse Broederschap nog 20 duizend leden. 'Maar ik hoop wel dat we nu een fundament hebben gelegd.'

Het Apostolisch Genootschap mikt in zijn commerciële oproep op 'kritische verdiepingzoekers' in de leeftijd van 30 tot 45 jaar. In die levensfase komen nieuwe verantwoordelijkheden om de hoek kijken, passend in kwesties van zingeving.

De formule werkt als een drietrapsraket. Het mini-hoorspel leidt naar een website die weer doorverwijst naar thematische bijeenkomsten. De campagne begon op Radio 538 en Sublime FM, gaat nu verder op de publieke radio en heeft de verwachtingen al overtroffen. Het aantal bijeenkomsten wordt opgevoerd van 22 naar 40.

'Ikkerig karakter'

Bij de verspreiding van het geloof wordt al gauw gesproken van 'zieltjes winnen'. Daarvan, zegt Viola Lindeboom, is geen sprake. De vraag naar het waarom van de campagne kaatst de woordvoerster van het genootschap terug met een retorische vraag: 'Waarom zouden we het alleen met onze 15 duizend goed hebben?' Haar collega Emiel Pijl zegt: 'Het gaat ons niet om zieltjes winnen, maar om de verspreiding van ons gedachtegoed.'

De vraag of commercie en geloof wel samengaan, is intern nooit aan de orde gekomen. Dat deed het wel binnen de PKN. Sommige kerkbestuurders beschouwen reclame als een ongepast instrument.

Ook binnen het Remonstrants Broederschap rezen bezwaren over het 'ikkerige karakter' van de reclame-uitingen. Maar het succes heeft de gemoederen gesust, aldus Röselaers. Daarom staat een nieuwe campagne alweer op stapel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.