Kenau gekraakt

DEVIKA STROOKER

Eén keer in de zoveel tijd komt er een recensie voorbij waarin het persoonlijk zuur van de recensent zo prevaleert boven het ingaan op het oprechte pogen van kunstenaars om hun verhaal te verbeelden, dat ik me af begin te vragen wat het nut van recensies is, anders dan een platform om de smaak en de grieven c.q. het ego van een recensent te etaleren.

Afgelopen donderdag een recensie over de film Kenau (*), van Bor Beekman, die druipt van de onwil om ook maar gedeeltelijk voorbij te gaan aan eigen smaak en vooringenomenheid.

Die in een daardoor ontstane tunnelvisie verwoestend kan uitpakken voor een rijk en gedurfd project, waar ondanks de huidige magere filmomstandigheden in ons land keihard en met passie aan gewerkt is en dat voor velen geheel en al de moeite van het bekijken waard zal blijken te zijn.

Los van de respectloze en vernederende verwoording van de kritiek van de recensent is er nog iets: de Volkskrant Sterren. Het inmiddels in zwang geraakte sterrensysteem, dat een grote impact kan hebben op het welslagen oftewel het al dan niet bereiken van een publiek, behoeft naar mijn mening een intelligente en samenhangende supervisie van een redactie. Grote Nederlandse publieksfilms als Bruiloft in Toscane (**) Nova Zembla (***) en De Storm (***) werden door andere recensenten van de Volkskrant met een wat opener blik, in misschien wat opgewektere bewoordingen, minstens even hard neergesabeld op al dan niet terechte cruciale punten. De rechtvaardiging, anders dan een persoonlijke, om een film als Kenau te onderscheiden met een onbegrijpelijke en als agressief te interpreteren kwalificatie van één ster van de Volkskrant ontgaat mij volstrekt.

Devika Strooker, Edam

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden