Keihard achteruit met vijftig kilo bagage

Ze rijden nu ergens langs de Nederlandse kust, een jonge man en een jonge vrouw. Ze hebben vijftig kilo bagage bij zich en dat komt doordat ze nog denken dat je veel kleren nodig hebt op reis....

Ze hebben zijn fiets geleend, die twee. Niet dat de fiets zo'n bult bagage niet kan houden hoor, nee makkelijk zelfs, maar het scheelt natuurlijk toch. De snelheid hè. Een fiets is leuker als ie hard gaat en deze is er voor bedacht. Een snelheidsmachine met geweldige wegligging, vooral in de bochten. Het is een fiets die onmogelijk een terras voorbij kan rijden zonder dat iedereen overeind komt om stomverbaasd weer terug te zakken in de stoeltjes. Ober, wat zat er in mijn glas? Ik ben geloof ik stomdronken! Want dat denk je als de fiets voorbij komt: hij gaat tegelijk vooruit en achteruit.

De man die zijn fiets uitleende, is Johan Frielink, grondlegger van de fietsenfabriek Flevobike in Lelystad, beroemd in fietskringen om z'n slimme ligfietsen op twee en op drie wielen. De wonderlijke fiets die menige kustbezoeker dezer dagen voorbij heeft zien flitsen, of nog gaat zien, is een tandem die in heel veel verschilt van gewone tandems. Maar op twee punten wel heel opvallend. De berijders zitten met de ruggen naar elkaar toe en de fiets heeft twee aangedreven wielen. De achterste fietser lijkt achteruit te fietsen terwijl hij toch vooruit trapt.

En nog is er iets waar het terras van opkijkt. De fietsers gaan samen natuurlijk precies even snel, maar ze trappen in een andere versnelling. Dat hoeft niet, maar beiden kunnen afzonderlijk van elkaar de versnelling kiezen die ze het best bevalt. En ze schreeuwen niet zo. Bij een normale tandem moet de achterste rijder een eind tegen de wind in schreeuwen om de bestuurder te kunnen bereiken. Hier zijn de hoofden zo dicht bij elkaar dat wie een beetje lenig is de bijrijder in zijn oor kan likken.

Comfortabel is het rijtuig ook, door de vering. En achteruit slapen kan bij uitstek op deze machine. Om beurten. Over elf maanden, volgend jaar juni, rijdt een aantal van dit soort tandems een demonstratieve wedstrijd op een testparcours bij Lelystad van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Er zullen verbluffende snelheden worden gereden en vooral in de bochten zullen deze tandems harder kunnen dan andere fietsen. Omdat ook het voorwiel wordt aangedreven.

Flevobike daagt technische en andere scholen uit de fiets te perfectioneren om in juni 1999 deel te kunnen nemen aan de wedstrijd. Vijftien scholen zijn al aan het bouwen, een technische school in Haarlem heeft er in een paar dagen maar liefst zeven gemaakt en Johan Frielink denkt dat er volgend jaar vijftig tot honderd aan de start zullen verschijnen.

Ook Belgische scholen vragen om een bouwtekening. Want veel meer heb je niet nodig. Het frame kan helemaal gemaakt worden van materiaal dat elke bouwmarkt verkoopt. Letterlijk: een schaar en een pot lijm zijn de twee stukken gereedschap. Knippen en plakken. Het ziet eruit als een wafeltje frou-frou bij de thee. Twee platen aluminium van 1,2 millimeter dik met daartussen een plaat polyurethaanschuim van 4 millimeter.

Met lijm en desnoods wat popnagels wordt een sandwich gemaakt, sterk genoeg om de krachten van twee mensen met veel te veel bagage te kunnen weerstaan. Er zijn overigens ook fietsontwerpers die denken aan een frame van hout. Laagjes op elkaar geplakt, hetzelfde principe, Engels drop.

Flevobike levert de bouwtekening en laat het verder over aan de bouwers wat ze voor vindingen doen. Maar voor minder behendige jonge technici zijn alle onderdelen die ze niet zelf kunnen maken, te leveren. De fietsenfabriek denkt ook bouwpakketten en complete tandems aan particulieren te gaan verkopen.

Johan Frielink ziet er een groot voordeel in dat deze tandem de raarste fiets op de weg wordt. Dan worden andere ligfietsen opeens heel gewoon. Eindelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden