Keep on Keepin' On, The Prestige, Les Salauds

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Justin Kauflin en Clark Terry in Keep on Keepin' On. Beeld Absolute Clay Productions

Keep on Keepin' On (Alan Hicks, 2014)

NPO 2, 23.00-00.30 uur.

Als jochie werd hij blind en toch hoopte Justin Kauflin toen op extra pech. Je kunt immers geen groot bluespianist worden als je niets ergs hebt meegemaakt. 'En je blindheid dan?', wierpen zijn ouders tegen. Nee, in vergelijking met het lot van de beste bluesmusici stelde dat volgens Justin weinig voor.

Typerend, deze anekdote uit de documentaire Keep on Keepin' On. De twee hoofdpersonages krijgen de nodige klappen, maar door hun veerkracht, hun extreme toewijding aan de muziek én hun bijzondere band slaan Kauf-lin (23) en jazztrompettist Clark Terry (89) zich er telkens doorheen.

Terry, door suikerziekte halfblind en invalide, ontvangt de zeer getalenteerde Kauflin regelmatig thuis om hem vanaf zijn ziekbed les te geven. Debuterend regisseur Alan Hicks, die Terry en Kauflin vijf jaar volgde, portretteert hen als een onafscheidelijk vriendenpaar, waarbij ieder bepalend is voor het geluk van de ander. Kauflin, volop worstelend met zijn zelf-vertrouwen, kan vooralsnog niet zonder Terry (en diens gelukssokken); Terry, nauwelijks nog in staat trompet te spelen, koestert de momenten waarop hij Kauflin verder helpt.

Schrijnend is het wel, het contrast tussen deze kreupele man en de soepel in zijn vel stekende virtuoos die Terry in de opgevoerde archiefbeelden is. Toch houdt Hicks de moed erin, door de soundtrack (iets te veel) te vullen met fijne jazz, en door de ene na de andere Terry-bewonderaar of -discipel zijn zegje te laten doen: hier een Quincy Jones, daar een Herbie Hancock. Keep on Keepin' On wordt zo een hommage aan Terry, het portret van een bijzondere vriendschap én een mooie coming of age-geschiedenis.

The Prestige (Christopher Nolan, 2006)

SBS 9, 20.30-23.05 uur.

Hugh Jackman en Christian Bale spelen bevriende goochelaarsassistenten die in hun strijd om hogerop te komen elkaars doodsvijanden worden. Nolan (Memento, The Dark Knight, Inception) trekt alle registers open; een adembenemende ervaring. In mooie bijrollen stelen Michael Caine en David Bowie (als uitvinder Nikola Tesla) de show.

Les salauds (Claire Denis, 2013)

Film 1 Sundance, 22.15-23.51 uur.

Het verhaal van Les salauds wordt door regisseur Denis (Vendredi soir, 35 Rhums, White Material) in zo veel brokstukken gepresenteerd, dat er moedwillig gaten en kieren tussen de fragmenten ontstaan. Alles draait (min of meer) om schoenfabrieksdirecteur Jacques, die door toedoen van investeerder Laporte ten onder is gegaan en zelfmoord heeft gepleegd. Weduwe Sandra wil wraak op Laporte en roept de hulp in van Marco, de broer met wie ze gebrouilleerd is. Deze gaat wonen in hetzelfde appartementencomplex als Laportes echtgenote Raphaëlle en verleidt de vrouw in een handomdraai - zonder te weten welke smerige geheimen er in zijn eigen familie zijn. Dat lijkt een soepel na te vertellen gegeven, maar Les salauds zit vol beelden die uit het scharnier van de plot hangen, of niet zomaar droom of werkelijkheid zijn. De vernietigende zuigkracht van familiebanden lijkt het kernthema van deze raadselachtige film noir. Maar wat Denis ook precies wil zeggen, de film werkt vooral als een in regen, nachtlicht en bloed gedrenkt stemmingstuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden