Kaviaar met plastic bestek, dag Concorde

De zon zien opkomen in het westen, dat kon maar op één manier. In Londen in de Concorde stappen en in drie uur naar New York vliegen....

Nooit meer zal de jetset, onder wie Joan Collins, de zon in het westen kunnen zien opgaan. Nooit zal het establishment, onder wie journalist Sir David Frost, om tien uur een English Breakfast kunnen nuttigen in Londen om op hetzelfde tijdstip cornflakes te eten in New York. Het vliegtuig dat sneller vloog dan de aarde kon roteren, gaat in de mottenballen.

De great en good en de glitter en glamour hadden zich nog eenmaal verzameld voor de nostalgische laatste vlucht - in drie uur van New York naar Londen. Slechts drie passagiers hadden betaald: de Britse zakenman Stephen Best die ruim één jaar geleden - voordat bekend werd dat het vliegtuig buiten gebruik zou worden gesteld - voor zevenduizend pond al een gewoon ticket had gekocht en het Amerikaanse echtpaar David en Polly Hayes dat op een veiling voor zestigduizend pond de laatste twee tickets kocht.

Zij mochten champagne drinken uit kristal en kaviaar eten met plastic bestek in het gezelschap van actrice Joan Collins, auto-journalist Jeremy Clarkson, ex-fotomodel Christle Brinkley, fotomodel Jude Kidd, formule 1-baas Bernie Ecclestone, politicus Tony Benn en uiteraard David Frost. Er werden tranen vergoten op het moment dat de rode loper werd uitgerold om de passagiers op koninklijke wijze welkom te heten.

'Ik kan nooit meer op twee plaatsen tegelijk zijn', klaagde Frost (driehonderd Concorde-vluchten). 'Het is tragisch', zei Collins (tien keer Concorde). 'Het is een stap terug voor de mensheid', filosofeerde Brinkley (drie vluchten). 'Concorde was een deel van mijn familie geworden', aldus stewardess Tracy Percy (ontelbare vluchten op de Concorde). Maar al gauw spoelde de champagne de tranen weg op het feestje, de grootste party in town.

Zelfs buiten Heathrow - waar ondanks dringende adviezen van de politie niet te komen toch duizenden mensen zich hadden verzameld - werden traantjes weggepinkt door liefhebbers wier vliegervaring beperkt is tot een EasyJetje naar de Costa's.

Zij keken gefascineerd naar wat de beroemdste neus sinds Cleopatra wordt genoemd. Dezelfde mensen die ooit het kerosineverslindende, lawaaimakende en op staatskosten gemaakte toestel vervloekten, leken nu heimwee te hebben. Zelfs de omwonenden die bijna moe zijn geworden van hun acties tegen uitbreiding van Heathrow, juichten het vliegtuig toe dat voor deze gelegenheid over hun schoorstenen mocht scheren. De hobby van de jetset is bij zijn afscheid door het volk in de armen gesloten.

Ter gelegenheid van de zwanenzang van 's werelds geavanceerdste vliegtuig had British Airways de laatste vijf in bedrijf zijnde Concordes - van de twintig die er ooit gebouwd werden en de driehonderd die zouden worden gebouwd - uitgestald op Heathrow. Behalve de Concorde die terugkeerde van de laatste lijnvlucht uit New York, mochten er nog twee exemplaren landen: één vanuit Edinburgh en één na een rondje over de Golf van Biskaje.

De BBC-verslaggevers kwamen superlatieven tekort - 'het mooiste, prachtigste, opmerkelijkste en meest vermaarde vliegtuig uit de geschiedenis'. De Britse staatsomroep vierde het evenement als de eerste maanlanding.

De enorme belangstelling voor de laatste vlucht staat in schril contrast tot de situatie in januari toen op sommige vluchten nog maar vijf mensen meevlogen. Na de ramp in Parijs betekende de aanslag in New York de doodssteek voor het vliegtuig. Als de Concorde morgen weer in gebruik zou worden genomen, zou de rij wachtenden onafzienbaar zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.