Kaskrakers

Nintendo laat zijn grootste helden overuren draaien. Het levert prachtige games op.

Nintendo heeft dit jaar een baaierd aan games uitgebracht van zijn best verkopende helden. Van Link, de groengemutste hoofdrol uit de Legend of Zelda-reeks, zijn dit jaar vier games verschenen. Van Super Mario kwamen liefst acht titels uit, inclusief onbewerkte heruitgaven voor de virtual consoles op de Wii U en de 3DS. Worden de favorieten extra ingezet om de inkomsten op te krikken?


Het is een prikkelende theorie. Maar een nieuwe game vereist twee tot drie jaar werk. Het lijkt sterk dat Nintendo al in 2010 of 2011 voorzag dat dit geen briljant jaar zou worden. Niettemin: het gaat niet te best met de Wii U, de spelcomputer die nu een jaar uit is.


Dus is het niet vreemd te denken dat de loodgietende mascotte is opgepimpt om het tij te keren. In Super Mario 3D World haalt de naamgever zijn gebruikelijke capriolen uit plus nieuwe bewegingen en superkrachten. Volgens de vaste Mario-formule moeten we obstakels overwinnen en vijanden pletten, in een schitterende wereld. We kunnen onderweg power-ups scoren, zoals een klok die de avonturier in een kat verandert, met klauwen om muren over te klauteren.


Er zit zelfs een feministische wending in de game. In de meeste Mario-avonturen valt prinses Peach ten prooi aan de oneindige gijzeldrift van Bowser, maar dit keer niet. Peach is een van de vier speelbare personages in de game, ieder met zijn sterke kanten.


Dit is de eerste Mario-titel voor de Wii U die met vier spelers is te spelen. Teamwork voegt een extra, uitdagende dimensie toe. Dit, plus een overdaad aan variaties op de bekende thema's maken van Super Mario 3D World de beste game voor de Wii U. Mario's schepper, Shigeru Miyamoto, stelt nooit teleur.


De 61-jarige meesterontwerper stond in 1986 ook aan de wieg van The Legend of Zelda, een andere gamesreeks die hem onsterfelijkheid garandeert. Hij had minder bemoeienis met het zestiende avontuur A Link Between Worlds voor de portable 3DS (die overigens wel prima verkoopt).


Ook hier past Nintendo dezelfde methode toe als in Super Mario 3D World. De makers gebruiken de spelwijze, decors en verhaalelementen die al bijna dertig jaar onze duimen aan de afstandsbediening kluisteren en besprenkelen die met voldoende nieuwe elementen om de fans weer volledig te betoveren.


De grootste nieuwe gimmick is het vermogen van de eeuwige Zelda-held Link om in een tekening te veranderen. Zo kan hij zich plat tegen een muur drukken op een pad waar rollende rotsblokken hem dreigen te verpletteren. Of hij wurmt zich door smalle spleten naar andere werelden. Het is een toestand die Link voor korte tijd kan aannemen. Strategisch plannen is vereist.


A Link Between Worlds is als wijn die in een nieuw vat heerlijk is gerijpt. Als dit symptomen zijn van Nintendo's griep dan hebben we met liefde koorts.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden