Karel Appel, NUHR en echte winters

De favorieten en de aanraders van de redactie: de zichtbare professionaliteit van Karel Appel bijvoorbeeld en het mogelijke afscheid van NUHR.

Karel Appel - De optocht, 1950 Beeld Karel Appel Stichting
Karel Appel - De optocht, 1950Beeld Karel Appel Stichting

Beeldende kunst: Karel Appel

Gemeentemuseum Den Haag, t/m 16 mei
Een mooie kijktentoonstelling in het Gemeentemuseum van de zogenaamde 'klieder'-schilderijen van Karel Appel (1921-2006). Want dat is nu juist de vraag: 'rotzooide' Appel nu wel of niet wat 'an'? In Den Haag willen ze graag dat de schilder, toch de bekendste in Nederland van na de oorlog, van het dat-kan-mijn-dochtertje-van-3-imago wordt verlost. Met succes: wie er eens goed voor gaat zitten zal merken dat Appel als geen ander zijn metier verstond.

Rutger Pontzen

Karel Appel - Tragic Carnival, 1954 Beeld Collectie Gemeentemuseum Den Haag
Karel Appel - Tragic Carnival, 1954Beeld Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Theater: Draai het eens om

Door NUHR. Tournee tot half februari
Naast de optredens met NUHR hebben de drie cabaretiers die de groep vormen het druk: Viggo Waas staat solo in het theater, Joep van Deudekom doet het goed in De Kwis en Peter Heerschop is een duizend-dingen-doekje. In Draai het eens om onderzoeken de mannen of ze nog wel verder willen met elkaar. Het gaat er in dat psychologische onderzoek snoeihard en oergeestig aan toe. Als het echt de laatste keer is, vertrekt NUHR met een absolute klapper.

Patrick van den Hanenberg

NUHR presteert op alle fronten groots

Lees hier de recensie

Opera: Ariodante van Händel

Door De Nationale Opera o.lv. Richard Jones en Andrea Marcon, Nationale Opera & Ballet, Amsterdam, 23, 25, 28, 31 (matinee) januari en 3 februari
Valse beschuldigingen drijven de geliefden Ariodante en Ginevra tot wanhoop in Händels barokopera. Regisseur Richard Jones brengt het drama heel dichtbij door de vorsten en hovelingen te veranderen in gewone mensen op het Schotse platteland. Een schijnheilige pastoor is de boosdoener. Concerto Köln onderstreept met langhalsluiten, fagotten en versmolten strijkers de vlammende aria's, waarin de emoties onder een vergrootglas komen te liggen. Poppenspelers voorzien elk bedrijf van een treffende voetnoot.

Frits van der Waa

Opera Ariodante verrast als Schots dorpsdrama

Lees hier de recensie

Beeldende kunst: Echte winters

Teylers Museum, Haarlem, t/m 6 maart
Ja, de 17de-eeuwse ijsgezichten van Avercamp kennen we allemaal, maar ook in latere eeuwen werden er heel behoorlijke winterlandschappen geschilderd. Door Andreas Schelfhout bijvoorbeeld, die al tijdens zijn leven bekend stond als de Lorrain van het winterlandschap, en die tekende voor de best geschilderde ijsvloeren uit de vaderlandse geschiedenis, maar ook door latere schilders als Breitner (paarden in de sneeuw), Mauve (schapen in de sneeuw) en Jongkind. Die laatste schilderde bobbel-ijs. Maar dat kan ook de onstuimige kwast-streek zijn.

Stefan Kuiper

Andreas Schelfhout, Winterlandschap, 1846 Beeld Collectie Teylers Museum
Andreas Schelfhout, Winterlandschap, 1846Beeld Collectie Teylers Museum

Theater: Eva Crutzen: Spiritus

Tournee t/m 26 maart
De 28-jarige Eva Crutzen brengt in Spiritus opwindend cabaret dat de issues van twintigers perfect omvat. Samen met haar muzikale sidekick Jerry Bloem gaat ze op zoek naar het euforische saamhorigheidsgevoel van het dancefestival, maar ook komen de sluimerende depressies voorbij en een digitale huisarts die zijn patiënten tot wanhoop drijft. Razendsnel, verrassend, knap geacteerd en mooi gezongen: in haar tweede cabaretsolo komt Crutzens talent tot volle bloei.

Joris Henquet

Cabarettalent Crutzen imponeert op alle fronten

Lees hier de recensie van deze voorstelling

Theater: Alice in Wonderland

Door MAAS Theater en dans, t/m 8 april
Alice in Wonderland (1865), het beroemde boek van schrijver/wiskundige Lewis Carroll, is in anderhalve eeuw uitgegroeid tot icoon van de verwarrende zoektocht van een jonge tiener naar identiteit: wie ben ik, waar moet ik naartoe en wat moet ik doen? De 12-jarige Alice ziet de antwoorden letterlijk voor zich weg schieten, omdat de raadselachtige wezens die ze in haar droomslaap tegenkomt haar verder laten dwalen aan de hand van puzzels, opdrachten en taalspelletjes. Regisseur Moniek Merkx van MAAS theater en dans vergroot in haar familiebewerking voor de grote zaal deze cryptische figuren uit tot karaktertrekken van Alice, uitgedost in felle kleuren. Die stoet danst door een prachtig decor dat bedwelmend van perspectief blijft kantelen. Onderwijl moet Alice (Rosa van Leeuwen) redelijk nuchter reageren.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden