Nieuws Schiphol

Kapotte kabel gooit vliegverkeer Schiphol bijna etmaal in de war

Voor de tweede keer in een maand hebben reizigers op Schiphol te kampen gehad met vertraagde vluchten door problemen bij de luchtverkeersleiding op de luchthaven. De storing van maandag was dinsdagmiddag pas verholpen

Reizigers kijken naar de informatieborden op Schiphol. Vanwege een technische storing bij de luchtverkeersleiding zijn veel vluchten op de luchthaven vertraagd. Beeld Novum RegioFoto

Maandag viel een backup uit van de apparatuur waarmee de verkeerstorens – Schiphol heeft er twee – communiceren met de piloten. Een op de acht toestellen liep vertraging op.

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), een onafhankelijke dienst die het vliegverkeer boven Nederland ‘regisseert’, zegt dat de veiligheid in het luchtruim geen enkel moment in gevaar is geweest. ‘Het hoofdsysteem voor communicatie met piloten functioneerde gewoon’, aldus een zegsman.

Een werkende backup is echter nodig voor als het reguliere communicatieapparaat uitvalt. Uit voorzorg werd daarom het aantal landingen op Schiphol teruggebracht, en waren er niet steeds twee landingsbanen beschikbaar. Het aantal landingen liep terug van 34 per baan per uur, naar 30 per uur. Zo’n 13 procent van de vertrekkende vluchten liep daardoor vertraging op. Gemiddeld handelen verkeersleiders op Schiphol dagelijks tussen de 1.200 en 1.400 vluchten af.

Volgens de LVNL is er geen verband tussen de storing van maandag en de pech waarmee de luchtverkeersleiding op 15 augustus kampte. Toen was het juist het hoofdcommunicatiesysteem dat een uur kwam plat te liggen, en vliegtuigen met behulp van de backupapparatuur moesten landen. De LVNL kon destijds niet zeggen wat de storing had veroorzaakt.

Kapotte kabel

Die oorzaak werd maandag wel snel duidelijk. Bij graafwerkzaamheden op Schiphol werd een kabel stukgetrokken. Daardoor raakten de grote verkeerstoren op Schiphol en de Toren-West die apart de Polderbaan bedient hun verbinding kwijt met het backupsysteem. 

De woordvoerder van de LVNL kon niet vertellen hoe een enkele kabelbreuk tot zo’n storing kon leiden. In de automatisering worden dit soort computersystemen ‘dubbel’ uitgevoerd. De dienst zegt een onderzoek in te stellen naar het incident van maandag.

Daaruit moet ook duidelijk worden of de technologie waarmee de Nederlandse luchtverkeersleiders werken wellicht sneller zijn uiterste houdbaarheidsdatum heeft bereikt dan tot nu toe werd voorzien. Het huidige systeem werd in 1998 ingevoerd, toen Schiphol nog maar de helft van het huidige aantal vluchten (bijna 500 duizend in een jaar) hoefde te verwerken.

Nieuw systeem

Sinds 2016 wordt er aan een nieuw computersysteem gewerkt, ICAS genoemd. Dat zou in 2021 in dienst moeten worden genomen. Maar volgens Bureau ICT-toetsing, een dienst die grote automatiseringsprojecten bij de overheid beoordeelt, bestaat er een kans dat de voltooiing van ICAS twee jaar op zich laat wachten. Uiterlijk 2024 moet de Nederlandse luchtverkeersleiding aan nieuwe Europese normen voldoen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden