Kapitein Costa Concordia opnieuw in hoger beroep

Francesco Schettino, de kapitein van het in 2012 gekapseisde cruiseschip Costa Concordia gaat opnieuw in beroep tegen zijn veroordeling tot zestien jaar en een maand gevangenisstraf. Dat heeft zijn advocaat woensdag bekendgemaakt. 'Wij zullen de motivering van het vonnis lezen en zeker beroep aantekenen bij het hof van cassatie.'

Francesco Schettino Beeld ap

Schettino was dinsdag in hoger beroep veroordeeld. Vorig jaar was de 55-jarige kapitein door een rechtbank in Grosseto schuldig bevonden aan doodslag, het veroorzaken van een scheepsramp en het in de steek laten van zijn passagiers. Dat vonnis werd dinsdag nog eens bevestigd. Nu Schettino opnieuw in beroep gaat, zal het minstens een jaar duren voordat er een definitief oordeel komt. Ondertussen is hij nog altijd op vrije voeten.

Schettino voer op 13 januari 2012 te dicht voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio en raakte een rif. Aan boord bevonden zich 4.229 passagiers. 32 mensen kwamen om het leven.

De advocaten van Schettino tekenden beroep aan tegen het vonnis, omdat volgens hen de kapitein onterecht als enige schuldige voor de scheepsramp werd aangewezen. Ze klaagden dat er geen rekening was gehouden met de verantwoordelijkheid van de andere bemanningsleden of van de eigenaar van het cruiseschip, de Italiaanse rederij Costa Crociere.

Ook de openbaar aanklager, familieleden van slachtoffers en Costa Crociere zelf tekenden beroep aan tegen het vonnis van de rechtbank. Het openbaar ministerie had in eerste aanleg een celstraf van 26 jaar gevraagd.

Boek

Het hof van beroep bepaalde dinsdag dat de opgelegde straf destijds gepast was en handhaafde de veroordeling van 16 jaar en een maand voor de rampkapitein. In Italië worden celstraffen gewoonlijk pas uitgevoerd als alle mogelijke wettelijke procedures zijn uitgeput.

Schettino schreef een 600 pagina's dik boek getiteld 'De verborgen waarheid', waarin hij zijn ervaringen en gedachten tijdens en na de ramp met de Costa Concordia optekende. Schettino zelf, door de Italianen tot 'Kapitein lafaard' gedoopt, is zich van geen kwaad bewust. Hij houdt vol dat het fatale rif bij Giglio niet op zeekaarten voorkwam en dat hij vanaf het eiland het reddingswerk wilde leiden en niet terug aan boord ging. En passant betichtte hij zijn bemanning van het niet uitvoeren of verkeerd begrijpen van zijn bevelen. Ook weigerende noodgeneratoren zouden volgens Schettino aan de ramp hebben bijgedragen.

Het cruiseschip Costa Concordia na de ramp. Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.