Kanker

'Binnen twintig jaar is kanker niet meer dodelijk, maar een chronische ziekte.' Nog maar zes weken geleden deed 'kankeronderzoeker' René Bernards - verbonden aan het Antoni van Leeuwenhoek instituut - die uitspraak aan tafel bij DWDD. Hij legde uit dat elke tumor apart onderzocht moest worden, waarna pillen alle 518 omleidingen die een kankercel kan vinden, kunnen afsluiten. Eitje: 'Kanker is niet langer een wetenschappelijk probleem, maar een technologisch.'


Een hoopvol verhaal. Dat geen enkel medium nieuwswaardig vond.


Tot maandag. Het AD ruimde de voorpagina in voor groot nieuws: 'Kanker over 20 jaar nog zelden dodelijk'. Exact hetzelfde verhaal, nu opgetekend uit de mond van Bernards AvL-collega René Medema. Wie niet beter wist, dacht dat zojuist de grote doorbraak had plaatsgevonden, de wonderpil die aan alle kanker een einde maakt.


Televisie wist wél beter: oud DWDD-nieuws. Toch pakten álle nieuws- en actualiteitenrubrieken nu uit.


EenVandaag deed alsof de neus bloedde en sprak René Bernards. Mooi: 'Vandaag, op de 100ste verjaardag van het AvL, heeft hij meer goed nieuws te melden': kanker wordt een chronische ziekte. Bernards vertelde, over de 518 snelwegen en een dna-database die nodig is om het gedrag van alle tumoren te leren kennen. Daar was geld voor nodig. En dat kwam goed uit: vandaag, op die 100ste verjaardag van het AvL, was het instituut een sms-campagne begonnen. Bernards: 'We vragen iedereen één euro. Als iedereen dat doet, hebben we 17 miljoen euro en daarmee kunnen wij een enorme stap zetten.'


Een campagne dus, een georkestreerde schreeuw in de media. De suggestie: met 17 miljoen euro is kanker de wereld uit. Daar dacht de onderzoeker in DWDD nog anders over: de meer dan 30 miljoen die hij aan prijzengeld had gewonnen dankzij zijn kankeronderzoek, was slechts 'een druppel op een gloeiende plaat', zei hij toen. Hij was trouwens ook lang niet de enige onderzoeker die denkt dat kanker binnen twintig jaar onder controle is, zei hij.


Dat paste maandag niet. In tijden van campagnecholera wordt nieuws dun als water.


In het NOS Journaal kondigde Annechien Steenhuizen aan: 'Over twintig jaar is kanker voor 90 procent chronisch.' Aanhalingstekens kun je niet horen. Maar ze klonken ook niet.


Zowel EenVandaag als het NOS Journaal hadden een patiënt (uitzaaiingen na borstkanker) bij wie de behandeling 'supergoed' was aangeslagen. Het was Inge Kisteman, die wonderwel baat leek te vinden bij haar 'therapie op maat'. Ze werd gratis bijgeleverd in het campagnepakket van het AvL.


En zo leed televisie aan kritiekloze collectejournalistiek. De enige die het geldgedreven optimisme relativeerde, was Nieuwsuur.


Op Nederland 1 rammelde Mirella van Markus weer met de bus tegen Alzheimer, in Over leven met... (NTR). De reeks wordt geproduceerd door I care Producties, grootgrutter in media-leed en inzameltelevisie, van Sta op tegen kanker tot RTL's Ambassadeurs voor 1 dag. Het doel als industrie.


Tegen het goede doel kun je moeilijk zijn. Maar het gebedel slaat dood en zaait journalistieke armoede. Media laten zich orkestreren door spindoctors en artsen die hen voeden met pasklare verhalen over wanhopige patiënten en knappe koppen die met de collectezak achter de rug woorden van hoop en verlossing prediken voor de angstige gemeente.


Het wachten is op een medicijn voor de media.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden