Kandidaten te over voor de prijs van meest misleidende reclame

AMSTERDAM - Een oplosthee voor het slapen gaan die voor 90 procent uit suiker bestaat, 'magere smeerkaas' die nauwelijks minder calorieën bevat dan gewone smeerkaas en een ontbijtkoek boordevol vitaminen, mineralen en vezels, maar vooral veel suiker. Dat zijn drie van de genomineerden voor de verkiezing van het Gouden Windei 2012, een prijs voor de meest misleidende reclame.


De verkiezing wordt georganiseerd door Foodwatch, een kritische consumentenorganisatie. Volgens directeur Bart van Opzeeland krijgt Foodwatch wekelijks tientallen mails van consumenten die zich beklagen over claims op producten die niet worden waargemaakt. Foodwatch selecteert er daar een stuk of tien per jaar van die helemaal worden uitgespit.


Zo onthulde de organisatie eerder dat in de guacamoledip van Casa Fiesta welgeteld 3,7 procent avocado zit en dat er in Appelsientje Multi Vitamientje Hollands Fruit alleen buitenlands fruitsap zit. Wat er overigens ook gewoon op staat. 'Aan de zijkant. Zo klein dat je er een leesbril bij nodig hebt.'


Voor de verkiezing van dit jaar zijn vijf producten geselecteerd en op de website van Foodwatch (foodwatch.nl) gezet. Daar kunnen consumenten tot 11 juni hun stem uitbrengen voor het Gouden Windei dat op 12 juni wordt aangeboden aan de fabrikant. Het is de derde keer dat de verkiezing wordt georganiseerd. De vorige twee winnaars waren Blue Band Goede Start, een witbrood met toegevoegde vezels dat niet in de schaduw kan staan van een gewoon volkorenbrood en Actimel van Danone, een 'gezond' yoghurtdrankje vol suiker.


Unilever en Danone namen hun prijs niet in ontvangst. Blue Band Goede Start kreeg enige tijd daarna wel een ander naam. Het heet nu 'vezelrijk wit'.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden