Kan Twitter nu eindelijk cashen?

In een tweet kondigde de microblogdienst donderdag zijn beursgang aan. Het bedrijf had lange tijd nauwelijks omzet en noteerde nog nooit winst. Dat gaat veranderen.

Informatie over wie het met wie doet, hoe vaak, waarover en waarom. Berichtendienst Twitter was jarenlang de risee van Sillicon Valley omdat het bedrijf, ondanks miljoenen gebruikers en hun privégegevens, nauwelijks inkomsten wist te vergaren. Maar dat is veranderd.


Tegenwoordig verkoopt Twitter persoonsgebonden informatie aan adverteerders, die daar steeds gerichter reclame mee maken. Het zijn de 200 miljoen twitteraars en hun 400 miljoen dagelijkse tweets die de informatie leveren waarmee het microblog zeven jaar na zijn oprichting eindelijk winst hoopt te gaan maken.


De gisteren in een tweet aangekondigde beursgang van het bedrijf moet dat moment markeren. Particuliere investeerders hebben sinds 2006 vele honderden miljoenen geïnvesteerd in het bedrijf, dat zich nog nooit heeft laten voorstaan op winstcijfers. Met de overname van mobiel-advertentiebedrijf MoPub en andere technologische innovaties kan dat volgens analisten in afzienbare tijd veranderen.


Net als Google en Facebook zit Twitter op een berg informatie van gebruikers die in potentie veel geld waard is. Twitter kent niet alleen het profiel van de twitteraar zelf, maar ook dat van diens netwerk van volgers en contacten. Van de meeste mobiele gebruikers is precies bekend waar ze zich bevinden; net als de locatie van de rondgetwitterde foto's. Ook kunnen tweets zelf worden geanalyseerd op steekwoorden, waardoor extra mogelijkheden ontstaan voor adverteerders.


Wie in 140 tekens twittert dat hij honger heeft en volgens de locatiegegevens van zijn telefoon in de buurt is van een McDonald's, moet in de toekomst niet verbaasd opkijken van een hamburgeradvertentie in zijn timeline. Wie iets te vertellen heeft over het televisieprogramma Zomergasten, zou na de uitzending een gerichte culturele reclametweet kunnen verwachten. Die luidt uiteraard anders dan die voor fans van The Voice of Holland. Omdat twitteraars steeds vaker meekletsen met televisieprogramma's, verwacht Twitter op dit gebied een sterke stijging van inkomsten.


Zelfs de reactie op de reclametweet kan Twitter meten en verwerken in marketinginformatie. Een reclametweetje zou, volgens onderzoek van Twitter althans, tot 32 procent 'retweets' leiden over het geadverteerde product; waarbij 30 procent van de gebruikers daar positief op reageert (70 procent dus niet), waarna het aantal keren dat over het merk wordt gesproken met 22 procent toeneemt.


De uitdaging is vooral om de twitteraar daarbij niet tegen zich in het harnas te jagen. De populariteit van de berichtendienst is deels te danken aan het feit dat gebruikers hun eigen netwerk kiezen zonder te worden lastiggevallen door commerciële boodschappen. Toen in 2011 aan het twitterscherm een reclamebalk werd toegevoegd, werd die na massaal protest weer verwijderd.


Niettemin worden gebruikers sinds vorig jaar bestookt met als normale 'tweets' vermomde advertenties van bedrijven waarvoor de gebruiker niet heeft gekozen. De frequentie daarvan wordt voorlopig niet verhoogd, zegt productmanager April Underwood van Twitter. 'Onze focus ligt op betere en meer relevante advertenties en niet op méér. Het systeem beloont adverteerders om goed te zijn, niet luid.'


In april dit jaar sloot Twitter de eerste grote overeenkomst waarin op al deze technische mogelijkheden wordt geoogst. Het contract met advertentie-inkoper Starcom MediaVest Group (SMG) strekt zich uit over enkele jaren en is honderden miljoenen euro's waard.


SMG wil vooral adverteren rond televisieprogramma's en heeft grote klanten als Procter & Gamble, Walmart, Microsoft en Coca-Cola. Zij krijgen niet alleen advertentieruimte op Twitter, maar ook toegang tot onderzoeken, marktgegevens en instantpeilingen onder twittergebruikers tussen de berichten door.


Komend jaar zal het bedrijf zo'n 300 miljoen dollar (226 miljoen euro) omzet maken met reclame gericht op mobiele gebruikers. Dat is meer dan de helft van de totale reclame-inkomsten van 545 miljoen dollar, schat researchbedrijf eMarketer. De beurswaarde van Twitter wordt door analisten geschat op 10 tot 15 miljard dollar: 7,5 tot 11,3 miljard euro.


--------------


Oprichters


Twitter heeft geen aansprekende oprichter, zoals Mark Zuckerberg van Facebook. De berichtendienst ontstond in maart 2006 met de tweet 'just setting up my twttr', van oprichter Jack Dorsey. Het project was een afgeleide van podcastbedrijf Odeo; een dienst voor geluid- en filmbestanden van Evan Williams (voormalig Google). De derde oprichter is ontwerper Biz Stone. Hoeveel zij kunnen verdienen aan de beursgang is onbekend. Ze hebben hun aandeel mogelijk al van de hand gedaan. Dorsey stond dit jaar in de miljardairslijst van zakenblad Forbes omdat hij een kwart van de aandelen bezit van Square, een dienst voor het mailen van geld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden